Martin Asbæk og MyHomes i innovativt kunstsamarbejde

Martin Asbæk Gallery og MyHomes vil med et nyt samarbejde bringe kunsten ud til flere danskere. Det betyder, at kunstværker fra Martin Asbæk Gallery fremover bliver udlånt og kan opleves i flere af de boliger, som MyHomes driver for et stort antal danske familier i europæiske byer. Forhåbningen er, at endnu flere får øjnene op for den betydning, kunst kan have i hverdagen.

Når ejerne i MyHomes fremover ankommer til deres boliger i eksempelvis Piemonte, Megève og Villefranche-sur-Mer, vil de være i selskab med inspirerende samtidskunst. Flere værker, der tidligere har kunnet opleves i Martin Asbæk Gallery, er nemlig nu rykket ind i et antal MyHomes boliger. Martin Asbæk ser samarbejdet med MyHomes som en ny måde at tænke kuratering - og ikke mindst en måde at få kunsten ud til flere:

- Langt de fleste oplever primært kunst på museer og gallerier, men med dette samarbejde, kan vi sammen tilbyde noget særligt til ejerne i MyHomes og kunstnerne i vores portefølje. Nemlig at tage kunsten ud af sine vante rammer og give folk oplevelsen af, hvordan det er at leve med kunst.

Kunst er mere end blot dekoration, den kan udfordre dig intellektuelt og konfrontere dig i din hverdag, i dine vante omgivelser. Derudover er der selvfølgelig også glæden ved at være omgivet af kvalitet og af objekter, der er ment for eftertiden, fortæller gallerist Martin Asbæk.

At kunsten kommer ud til danskerne i stedet for omvendt, er kernen i samarbejdet. Kunstværkerne til MyHomes boligerne er nøje valgt, så de passer ind i boligernes stil og stemning, og værker af blandt andre Trine Søndergaard, Peter Bonde, Josefine Winding og Elina Brotherus har allerede fået deres plads i udvalgte boliger.

Finn Christensen, der er direktør i MyHomes, ser samarbejdet som en fantastisk mulighed for at give MyHomes boligerne noget unikt, og tilføre endnu et lag til ejernes ophold i deres boliger:

- Mange fascineres og røres af god kunst, men er måske ikke så vant med at besøge gallerier og investere i kunst. Så i stedet for at invitere danskerne ind til galleriet og kunsten, kommer kunsten nu også til danskerne, forklarer Finn Christensen, der suppleres af Martin Asbæk:

- Vi, og de kunstnere vi repræsenterer, arbejder konstant på at få kunsten og kunstens budskab ud til en bredere kreds af danskere, og vi ser et samarbejde med MyHomes som en spændende mulighed for at accelerere det. Vi har mange fælles berøringsflader, og kan med et samarbejde tilbyde noget særligt til ejerne i MyHomes og kunstnerne i vores portefølje.

For yderligere information kontakt:

Kommunikationschef Lene Pind, MyHomes: lp@myhomes.dk / +45 53 78 00 67

FAKTA OM MYHOMES

MyHomes A/S er en dansk virksomhed, der blev stiftet i 2016 af Finn Christensen, som også er virksomhedens direktør. MyHomes samler ejere i forskellige foreninger, der i fællesskab investerer i 5 luksusejerboliger i Europa. Boligerne findes, handles, renoveres og indrettes af MyHomes, hvorefter de færdige hjem overdrages til ejerkredsen. MyHomes drifter og administrerer boligerne for ejerne.

MyHomes, der holder til i Bredgade i København, tæller i dag 19 medarbejdere, og har flere end 350 ejerfamilier, som samlet har investeret knap en halv mia. kroner. MyHomes har til dato købt og administrerer 50 boliger, og virksomheden øger hvert år antallet af foreninger

FAKTA OM MARTIN ASBÆK GALLERY

Martin Asbæk Gallery blev grundlagt i 2005 af Martin Asbæk og har fokus på international samtidskunst af både veletablerede og yngre kunstnere, som arbejder indenfor en bred vifte af medier. Galleriet er desuden blandt de førende danske gallerier inden for fotobaseret kunst.

Galleriets kunstnere udstiller rundt om i verden på biennaler, museer og kunsthaller og er repræsenterede i betydelige offentlige og private samlinger. Herudover deltager galleriet jævnligt på messer både i og uden for Danmark, såsom Paris Photo, EXPO Chicago, Art Brussels, Chart Art Fair, Market Art Fair, med flere.

• Kunst

Katarina Brøchner