Brogaarden stifter stipendiat rettet mod Professionsbachelor i Jordbrug

Brogaardens PBA stipendiat på kr. 56.000,00

Det er med stor glæde, at Brogaarden i dag kan offentliggøre, at vi fra den 1.9.2018 har stiftet et stipendiat rettet mod ”Professionsbachelor i Jordbrug”. Stipendiatet tildeles foreløbig i 2018, 2019 og 2020.

Stipendiatet tildeles årligt omkring første juli til en nyuddannet Jordbrugsteknolog med hestespeciale, der ønsker at videreuddanne sig med en professionsbachelorgrad.

Med stipendiatet ønsker vi, at motivere studerende på Erhvervsakademierne (Sjælland, Lillebælt og Århus) til at gøre en ekstra indsats for at dygtiggøre sig til en fremtid i private virksomheder, hvor det teoretiske fundament skal omsættes til værdiskabelse for virksomheden. Det er vores mål for modtageren, at denne efter endt uddannelse vil være en attraktiv kandidat til stillinger hvor høj faglighed og god forretningsmæssig forståelse er de bærende elementer.

Hvad indebærer det?

Jordbrugsteknologernes PBA varer ca. 3 semestre. Modtageren af stipendiatet vil få en stipendiatkontrakt med Brogaarden til en værdi af kr. 3.500,00 pr. måned i 16 måneder. Stipendiatet skal sikre, at modtageren har den fornødne tid og ro til at fokusere på studierne. Modtageren vil skulle stå til rådighed for Brogaarden i hele perioden for deltagelse i forskellige arrangementer, messer og udstillinger, hvor vi vil sikre, at den indlærte teori sættes i spil gennem deltagelse virksomhedens rådgivnings- og salgsopgaver. Således sikres, at det fritidsarbejde de fleste studerende er afhængige af for at supplere SU’en, er et understøttende og fagligt relevant supplement til uddannelsen. Den indlagte 4 måneders praktikperiode i begyndelsen af 3. semester, afvikles i Brogaarden.

Hvem kan ansøge?

Fra 2019 er det vores håb at udvælgelsen af stipendiatmodtageren kan ske gennem en indstilling fra de 3 erhvervsakademier. Indstilling skal ske seneste 1. maj. Kriterier for indstilling:

• Højt fagligt niveau – top 5 på årgangen målt på seneste gennemsnit.
  • Kandidaten skal have erfaring med kundebetjening evt. fra fritidsjob (f.eks., butik, rådgivning eller kundeservice).
  • Godt brugerkendskab til Microsoft Office programmerne Word, Excel og Powerpoint.
  • En engageret og motiveret ansøgning, ledsaget af udtalelse fra uddannelsessted.

Ved udvælgelsen vil blive lagt vægt på personlige egenskaber som ambitioner, engagement og godt humør.

Hvad får Brogaarden ud af det?

Det er en kendt sag, at studerende på erhvervs- og professionsbacheloruddannelser kan have vanskeligt ved at finde relevante praktikpladser. For mange små og mellemstore virksomheder opleves det, desværre, som besværligt at have praktikanter fordi det tager ressourcer fra andre opgaver, og det kan være svært at se og måle værdien – ”hvad er return of investment….?”

Paradokset er at de unge uden relevante og givende praktikforløb kun i mindre grad er klar til at søge og bestride stillinger i virksomhederne efter endt uddannelse, uden et ”trainee” forløb, der igen er tidskrævende for arbejdspladsen.

En vej til flere praktikpladser kunne være, at vi i virksomhederne definerer klare, korte og værdiskabende mål for de unge, og samtidig sikrer at de af deres kollegaer ses som ressourcer, hvis indsats direkte bidrager til virksomhedens mål og resultat.

Modtageren af Brogaardens PBA stipendiat vil i hele perioden være knyttet til konkrete og mangeartede opgaver, der tilfører den studerende konkrete værktøjer til praktisk opgaveløsning, og tilfører Brogaarden en motiveret og dygtig ”ekstra hånd”. Praktikken i 3. semester er derfor ikke kun en ressource krævende opgave, men en forretningsmæssig gevinst, idet praktikanten allerede kender virksomheden og er fortrolig med personalet.

Brogaardens PBA stipendiat 2018

Som den første tildeles Emma Vogn Hansen fra Vissenbjerg stipendiatet i 2018. Emma blev færdig som Jordbrugsteknolog den 25. juli 2018 og starter på sin PBA til september. Allerede i september kan vores kunder møde Emma på Brogaardens stand på ”Hillerød Horse Show” og til ”Store Hestedag” i Roskilde. Emma har under uddannelsen til Jordbrugsteknolog haft et kort praktikophold hos St. Hippolyt og har i øvrigt beskæftiget sig med heste en stor del af sit liv. Både vi og Emma har store forventninger og høje ambitioner til samarbejdet.

• Uddannelse