Brogaarden uddeler trivselslegat

Brogaardens trivsels legat 22. februar 2018 indstifter Brogaarden Korn og foderstoffer Aps. ”Brogaardens trivsels legat”. Legatet er på kr. 30.000,00 og fordeles ligeligt mellem 3 legatmodtagere, én fra hver af de 3 uddannelseslinjer; forsøgsdyr, zoo og hest.

Elever fra Hansensenberg og Vilvorde tekniske skoler kan indstilles som modtagere. Legatet uddeles foreløbigt årligt i en 3 årig periode fra 2018 – 2020.

Det er legatets formål at motivere studerende på de tekniske skolers dyrepasseruddannelser i Kolding (Hansenberg) og Roskilde (Vilvorde) til at gøre en ekstra indsats for at bidrage til at afdække og formidle viden til fremme af sundhed og trivsel hos forsøgsdyr, dyr i zoologiske haver og i hestehold.

De tekniske skoler (Hansenberg og Vilvorde) kan hver indstille 2 afslutningsopgaver for hver af de 3 uddannelseslinjer; forsøgsdyr, zoo og hest. Skolerne kan indstille elever, som i løsningen af deres afsluttende opgaver har lagt særlig vægt på at afdække og formidle viden om faktorer, der er vigtige for at fremme trivslen hos dyr, f.eks. ved at undersøge forhold omkring miljøberigelse, fodring, management og opstaldning. For at komme i betragtning til legatet, skal opgaven indeholde konkrete og velbegrundede forslag til, hvordan de belyste problemstillinger kan håndteres, og hvordan løsninger kan implementeres i praksis. Bedømmelse og udvælgelse.

De to skoler indsender hver 6 opgaver (2 for forsøgsdyr, 2 for zoo, 2 for heste) til Brogaarden, attention dyrlæge Karen Singers Johansen, efter endt eksamen. Skolerne bestemmer suverænt, hvilke opgaver, der indstilles. Opgaverne bedømmes for hver linje af en uafhængig ekspertkomité bestående af 3 deltagere.

Brogaarden og skolerne kan ikke deltage i udvælgelsen.

Vinderne offentliggøres senest 1. november hvert år.

De 3 vindere kan anvende legatet til hel eller delvis dækning af udgifter i forbindelse med deltagelse i relevante faglige konferencer eller arrangementer. Såfremt opgaven vurderes egnet til en Poster præsentation ved en relevant faglig konference, bidrager Brogaarden gerne til etablering af kontakt og produktion af poster. Brogaarden Korn og foderstoffer Aps. forbeholder sig ret til at offentliggøre indsendte bidrag i muligt omfang.

Bedømmelsesudvalgene Zoo:

Direktør Bjarne Klausen, Den Blå Planet

Direktør Jesper Stagegaard, Ree Park

Direktør Richard Østerballe, Givskud ZOO

Forskning:

Prof. Axel Kornerup‐Hansen, Københavns Universitet, dept. of vet. med.

Dyrlæge Henriette Hansen, H. Lundbeck A/S

Dyrlæge Thomas Bertelsen, 3R gruppen, Novo Nordisk A/S

Hest:

Dyrlæge Nanna Luthersson, Hestedoktoren, Forfatter til ”Den store foderbog”

Dyrlæge, ph.d Julie Fjeldborg, Københavns Universitet, Sektion for Medicin og Kirurgi, Formand ”Hestens Værn”

Lic. Scient, ph.d. Janne W. Christensen, Århus Universitet, Inst.f. husdyrvidenskab ‐ adfærd og stressbiologi

Koordinator: Dyrlæge Karen Singers Johansen, Brogaarden

• Erhverv

BROGAARDEN® er et af markedets stærkeste brands indenfor salg af, og rådgivning om, dyrefoder. Foruden tre detailbutikker har virksomheden et omfattende engrossalg af dyrefoder til den skandinaviske specialhandel, såvel som professionelle brugere af dyrefoder f.eks. zoologiske haver, universiteter og farmaceutiske virksomheder. Vi har egen produktudvikling, og har agenturer for bl.a. Dodson & Horrell Ltd., Animalife Ltd., Pro-Nutrition Flatazor, Hartog, Granovit, Altromin GmbH., Research Diets Inc., Tapvei Oy, LBS Bioservices Ltd. I offentligheden er vi særligt kendt indenfor salg og rådgivning om ernæring til hesteejere.

Vi er ca. 50 medarbejdere i butikkerne, kontorerne og på landevejen.

Rolf Momberg-Jørgensen

Pressekontakt Salgs- og marketing direktør, ejer Ansvarlig for salg, markedsføring, rådgivning, sponsorater og kontakt til uddannelsesinstitutioner 26817080