Turnaround og generationsskifte skal sikre vækst hos Brunata

Den danskejede internationale familievirksomhed Brunata står efter turnaround og generationsskifte klar med et selskab gearet til international vækst. Selskabet har investeret massivt de seneste år. Og ny bestyrelsesformand Eva Fischer Hansen overtager fra oktober roret efter sin far - hovedaktionær og nu næstformand i Brunata J.P. Fischer Hansen.

Brunata, der hjælper boligselskaber og beboere i lejligheder med præcis måling og fordeling af energiforbrug, er ved afslutningen af en turnaround og et generationsskifte. Selskabet har trimmet organisationen og fremstår nu langt mere konkurrencedygtig på såvel det danske som internationale marked. Ledelsen har det seneste regnskabsår investeret massivt i opgradering af stærke kerneprodukter og nye services samt reduceret produktsortimentet ved blandt andet udfasning af ældre og utidssvarende produkter. Produktionen af målere er outsourcet til danske BB Electronic A/S, der har kapacitet til at øge produktionen kraftigt i takt med Brunatas forventede vækst. Samtidig er der investeret massivt i uddannelse, fastholdelse og tiltrækning af dygtige ledere og medarbejdere på det danske hovedkontor og hos strategiske internationale partnere.

Investeringer koster på den korte bane

De massive investeringer kan aflæses som kalkuleret underskud i Brunatas netop offentliggjorte regnskab fra perioden 1. maj 2014 til 30. april 2015. Men blot fire måneder inde i det nuværende regnskabsår høster Brunata allerede de første frugter af investeringen:

”Brunatas massive investeringer i seneste regnskabsår betyder, at selskabet kommer ud med et kalkuleret underskud på 21 mio. dkk. Investeringerne er led i vores turnaround og skal sammen med et proaktivt generationsskifte sikre vækst hos Brunata på den lange bane. Investeringerne bærer allerede frugt i tallene fra de fire første måneder af Brunatas nuværende regnskabsår. Her har vi en vækst i omsætningen på 4 %. Og indtjeningen før skat er vokset fra under 1 til 7,5 procent. Det er bedre end budgetteret og det glæder vi os over,” siger David Friisholm, CEO hos Brunata.

Blandt de investeringer der slår mest igennem i Brunatas netop offentliggjorte regnskab er outsourcing af produktionen til den danske partner BB Electronic A/S.

”Brunata har helt konkret brugt penge på flytning af hele målerproduktionen, hvilket selvfølgelig er en større operation både i forhold til udstyr og ændring af arbejdsgange. På den vis har Brunata nu gearet kapacitet til at øge produktionen kraftigt i takt med den forventede vækst. Og vi fastholder samtidig danske arbejdspladser - men stadig til konkurrencedygtige produktionspriser. Et andet investeringsprojekt er styrkelse af produkters sporbarhed, som styrker kvalitetssikringen markant,” siger Eva Fischer Hansen, Bestyrelsesformand hos Brunata.

Ny bestyrelsesformand cementerer generationsskifte

Som naturligt led i sin turnaround gennemfører Brunata også generationsskifte i ejerfamilien. Det betyder at aktionær Eva Fischer Hansen fra oktober er indtrådt som ny bestyrelsesformand og derved overtager posten efter sin far - hovedaktionær og nu næstformand i Brunata J.P. Fischer Hansen:

”Med vores erfarne bestyrelse, en stærk direktion og et dygtigt medarbejderteam er vi klar til at løfte Brunata til næste niveau for international vækst og udvikling. Som danskejet international familievirksomhed kan vi arbejde langsigtet med markedet og derved skabe dybe og vedvarende forandringer. Vi er polstret til at tage et kalkuleret underskud på den korte bane for at investere og nå en større indtjening, vækst og udvikling på den lange bane. På den vis står vi godt rustet til at fortsætte arbejdet for det, der altid har været og fortsat er Brunatas værdimæssige drivkraft. Nemlig at fremme bæredygtig adfærd i samfundet,” siger Eva Fischer Hansen, Bestyrelsesformand hos Brunata.

Brunatas måledata viser, at boligselskaber ved individuel måling og forbrugsafregning kan sænke energiforbruget med helt op til 40 procent. Til glæde for såvel hver enkel beboers pengepung, som for samfundsøkonomien og miljøet.

• Arbejdsliv