Metromedarbejdere i fuld sving med at anlægge en ny metro. Metroselskabet indgik for nylig en aftale med byggesoftwareleverandøren Autodesk med henblik på at benytte deres ’Autodesk Construction Cloud’. Foto: Ditte Valente.

Metroselskabet indgår aftale med Autodesk

Metroselskabet i København har underskrevet en aftale med Autodesk, der fremover skal levere softwaren til udviklingen af metrolinjerne M4 og M5.

Medarbejderne hos Metroselskabet i København får fremover adgang til helt ny byggesoftware, når de skal udvikle metrolinjerne M4 og M5.

Det står klart efter, at Metroselskabet for nylig indgik en aftale med byggesoftwareleverandøren Autodesk med henblik på at benytte deres ’Autodesk Construction Cloud’, der, som navnet antyder, samler alle informationer om et byggeri under udvikling i skyen, hvor projektdeltagerne hele tiden kan logge ind på dem.

Datasky giver overblik
At valget i sidste ende faldt på Autodesk er ikke nogen tilfældighed, forklarer projektleder hos Metroselskabet, Joe Rasmussen, der sammen med sit team fremover kommer til at arbejde i Autodesks systemer.

- Autodesk vandt opgaven, fordi deres tilbud matchede en del af vores digitaliseringsstrategi. Grundlæggende har vi behov for øget gennemsigtighed på vores projekter. Vores medarbejdere og samarbejdspartnere uden for Metroselskabet skal frit kunne tilgå projekterne og de seneste oplysninger, så de uhindret kan arbejde sammen. De muligheder har vi ikke haft før nu.

- Eksempelvis har vores medarbejdere haft mange manuelle processer. På enkelte systemer har vi har en del udfordringer med at samarbejde på dokumenter. Fremover kommer vi med Autodesk Construction Cloud til at kunne gennemgå og opdatere nye planer og tegninger sammen digitalt, mens vi f.eks. afholder et projektmøde. Det bliver markant mere effektivt, fortæller Joe Rasmussen.

Billedtekst: - Vi er meget glade for samarbejdet med Metroselskabet. Det betyder blandt andet, at medarbejdere og samarbejdspartnere får adgang til én samlet platform med alle data og workflow, hvilket skaber ekstra effektivitet i projekterne, siger Nicholas Klokholm, Autodesks Manager for Norden, Frankrig, Spanien & Portugal, Italien og Østeuropa.

Undgå manuelle processer
Metroselskabet lagde opgaven i udbud i efteråret, og efter en screening af kandidatfeltet indledte Metroselskabet i september forhandlinger med softwareforhandleren NTI, der anbefalede Autodesk og har drevet forhandlingsforløbet med Metroselskabet. NTI, der er Autodesk Platinum Partner, sælger Autodesks løsninger til bygge- og anlægsbranchen og har netop har afsluttet implementeringen af Autodesks Construction Cloud hos selskabet bag metrobyggerierne.

Billedtekst: Udover metrolinjerne til Nord- og Sydhavnen kommer Metromedarbejderne også til at anvende den nye software i forbindelse med udviklingen af metroen til By & Havns Lynetteholmen. Foto af Reginaldo Sales.

- Metroselskabet har valgt en digital platform, der gør det muligt at undgå et utal af manuelle processer, hvor man uploader filer manuelt med risiko for at begå fejl undervejs. Fokus er på kvalitet, bedre processer og samarbejde, forklarer NTI Business Manager, Kenneth Staack Mortensen, der deltog i hele forhandlingsforløbet.

- Medarbejdere og samarbejdspartnere får adgang til én samlet platform med alle data og workflows, og på den måde undgår de silotankegange og kommer til at arbejde mere effektivt sammen, uddyber Nicholas Klokholm, der er Autodesks Manager for Norden, Frankrig, Spanien & Portugal, Italien og Østeuropa.

Anvendes også til Lynetteholmen

Denne nyhed er udsendt af: