Gå til indhold
Burger King på Rådhuspladsen var i perioden fra 15. marts til 11. april 100% kødfri.

Burger King erfarer: Danskerne er klar til mere plantebaseret

Efter en måned med 100% kødfrie burgere på Rådhuspladsen i København, og lanceringen af fem nye plantebaserede produkter i hele kongeriget, er Burger King klar til at dele deres indsigter i danskernes interesse i plantebaserede burgere.

Burger King har brugt de sidste uger på at gennemgå tallene fra deres plantebaserede restaurant i København, som danskerne kunne besøge i en måned tidligere på foråret. Den ikoniske Burger King på Rådhuspladsen er nemlig atter tilbage med den traditionelle menu – dog med lidt flere plantebaserede alternativer end før og måske med flere på vej. Det samme gør sig gældende for alle Burger King restauranter i Danmark.

At omdanne en af Burger Kings mest ikoniske restauranter til en plantebaseret restaurant skabte en del debat både på de sociale medier, hos politikere og blandt gæsterne hos Burger King. Heldigvis var der flere nysgerrige og interesserede, end der var skeptikere, viser salgstallene for perioden.

”Vi er meget tilfredse. Vi er stolte over, at vi er med til at gå forrest i udviklingen af gode plantebaserede alternativer til mad på farten, så vores gæster kan få det lige, som de vil have det. Gennem gode partnerskaber har vi skabt nogle produkter, som er så tro mod vores flammegrillede signatursmag, at vi har kunne overbevise selv nogle af de største skeptikere,” siger Carsten Lambrecht, Landechef for Burger King Danmark.

Hos Dansk Vegetarisk Forening ser man også med stor interesse på Burger Kings plantebaserede tiltag.

"Vi ved, at en stor del af danskerne ønsker at skære ned på kødet og spise mere grønt. Derfor er det utrolig vigtigt, at store kæder som Burger King viser vejen og giver deres gæster mulighed for at tilvælge lækre, plantebaserede muligheder i deres restauranter," udtaler Rune-Christoffer Dragsdahl, generalsekretær hos Dansk Vegetarisk Forening.

Danskerne køber flere plantebaserede burgere

De mange gæster på Rådhuspladsen og den generelle samfundsdebat om kødfrie alternativer indikerer, at danskerne er mere klar end nogensinde før, til at vælge plantebaserede alternativer til, når man skal have mad på farten, eller når sulten melder sig.

På landsplan har Burger Kings øgede fokus på de plantebaserede alternativer resulteret i, at 10 % af alle bestillinger nu indeholder mindst ét plantebaseret produkt. Før var det under 2 % af alle bestillinger landet over, som indeholdt mindst ét plantebaseret produkt.

I den forbindelse roser Rune-Christoffer Dragsdahl samtidig Burger King for at skabe variation i de grønne valgmuligheder på menuen, så gæsterne kan vælge plantebaserede burgere med forskellige smagsnuancer. Carsten Lambrecht supplerer: ”For os handler det om at skabe valgmulighederne, så vores gæster kan vælge lige det produkt, de helst vil. Det er ikke målet for os, at forbrugerne skal vælge kødfrie burgere per automatik. For os handler det om at give vores gæster muligheden for at vælge mellem kød og kødfrit, uanset hvad deres begrundelse måtte være for det. Og dét er vi lykkedes med i hele Danmark med vores nye menu og den gode debat i offentligheden.”

Foruden åbningen af den plantebaserede restaurant på Rådhuspladsen, lancerede Burger King den 2. marts i år også fem nye kødfrie alternativer til menukortet i alle restauranter landet over. Ud fra interessen og de seneste to måneders salgstal, håber Burger King på at udvide menukortet med endnu flere plantebaserede muligheder inden længe.

Klassikerne er også eftertragtede i de plantebaserede udgaver

Ikke overraskende er det, at de plantebaserede udgaver af klassikere som den ikoniske Whopper og Royale er at finde på listen over de fem mest solgte produkter i perioden, men også nye smagsoplevelser som ”Plant-based Nuggets Burger” er at finde i toppen.

Derudover har danskerne været særligt interesserede i burgere med den plantebaserede ost, nemlig ”Plant-based Cheesy Burger” og ”Plant-based Whopper Cheesy”. En interesse som man, ifølge Carsten Lambrecht, vil kigge nærmere på i den kommende tid.

Trods de mange plantebaserede muligheder i restauranten på Rådhuspladsen, er det ikke alle gæster, som har ønsket at vælge plantebaseret til. Salgstallene for perioden viser, at salget ud på nattetimerne i weekenderne har været lavere end normalt. Dog har flere end normalt besøgt restauranten i løbet af dagtimerne, og især dét har været en positiv udvikling under restaurantens levetid.

De fem mest sælgende produkter på Rådhuspladsen var:

• Plant-based Cheesy Burger
  • Plant-based Nugget Burger
  • Plant-based Whopper Cheesy
  • Plant-based Royale
  • Plant-based Whopper

Burger King har i mange år samarbejdet med The Vegetarian Butcher om at udvikle den helt rigtige flammegrillede signatursmag, så gæsterne ikke bliver snydt for den ikoniske smag, når de bestiller plantebaserede alternativer. På Rådhuspladsen gik Burger King også sammen med Violife, som leverede plantebaseret ”cheesy slices” til restaurantens burgere, som normalt indeholder ost.

Regions

Hver dag besøger mere end 11 millioner gæster BURGER KING® restauranter rundt om i verden. Med vores flammegrillede Whopper® er vi kendt for høj kvalitet og velsmagende, flammegrillede burgere. BURGER KING® blev grundlagt i 1954 og er den næststørste fastfood-hamburgerkæde i verden. Burger Kings første restaurant i Danmark åbnede 9 1977 i København på Vesterbrogade. Siden da har vi udvidet til over 50 restauranter Danmark og flere end 270 i hele Scandinavian. King Food AS(N)/AB(S)/AS(DK) er master franchisetager i Skandinavien og er ansvarlig for brandet og dets franchisetagere. King Food har kontorer i Stockholm, Oslo og København.

Marcus Voldum

Pressekontakt Kommunikationsansvarlig PR & Kommunikation
Carsten Lambrecht

Pressekontakt Managing Director

Burger King Danmark

BURGER KING® blev grundlagt i 1954 og er den næststørste fastfood-hamburgerkæde i verden. Hos BURGER KING® er det vores forpligtelse til førsteklasses ingredienser, signaturopskrifter og familievenlige madoplevelser er det, der har defineret vores brand i mere end 50 succesrige år.

I dag er King Food Danmark A/S masterfranchisetager i Danmark og er ansvarlig for brandet og dets franchisetagere. Globalt er Burger King brandet ejet af Restaurant Brands Internationale (RBI) med hovedsæde i Miami, USA.

King Food Danmark A/S
Raffinaderivej 8