Nyhed -

Manglende lærepladser: Ny digital platform sikrer hurtigt match mellem virksomhed og ansøger

I maj 2020 manglede 9.000 elever fra erhvervsskolerne en praktikplads. Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil og beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard anerkender, at parterne ikke er lykkes med lærepladsindsatsen. To lokale iværksættere vil være en del af løsningen og sikre flere faglærte på arbejdsmarkedet.

For 40 år siden førte danske lærlinge an i kampen for flere lærepladser. I dag er problemet med tusindevis af unge, der ikke kan komme videre med deres erhvervsuddannelse fortsat højaktuelt. Corona-krisen medførte en halvering af antallet af nye praktikpladser i perioden fra midt marts til udgangen af april 2020, og med ét blev en mørk prognose endnu mere dyster.

To iværksættere fra Lolland-Falster lancerer inden årets udgang Zeeker – en digital platform, der gør det let for virksomheder og lærlinge at komme i kontakt med hinanden.

-Formålet med Zeeker er at gøre det enkelt og nemt for lærlinge og virksomheder at ansøge og rekruttere. App’en gør det ligetil at få overblik over mulige kandidater gennem en brugervenlig platform, fortæller medejer og manden bag konceptet Ronni Steinfeldt.

Ronni er uddannet tømrer og har gennem sin profession oplevet, hvordan lærlinge får afslag på afslag og i flere tilfælde sendes i skolepraktik eller helt opgiver deres erhvervsuddannelse.

-Det er et kæmpe samfundsmæssigt problem, at unge år efter år ikke kan få en læreplads. I 2017 manglede 22% af alle de elever på erhvervsuddannelserne, der havde gennemført grundforløbet, en praktikplads. Det ville jeg gøre noget ved, og nu står min partner og jeg med en konkret løsning, der kan være med til at afhjælpe et årelangt problem og få flere faglærte ud på arbejdsmarkedet.

Stikker dybere end corona-krisen

I kølvandet på corona-krisen blev arbejdsmarkedets parter enige om at bruge 5,4 mia. kr. på at holde hånden under elever, lærlinge og danske virksomheder. Lønkompensation har da også haft en positiv effekt, og lokalt kunne CELF i august måned berette om en fordobling i antallet af lærlingeaftaler i forhold til 2019.

-Det er glædelige tal, men virksomhederne har også haft et ekstraordinært økonomisk incitament til at ansætte lærlinge. Når det incitament forsvinder, så står vi tilbage med de samme udfordringer som før. Manglen på lærepladser stikker langt dybere end corona-krisen, understreger Ronni og fortsætter.

-Der er mange udfordringer og faldgruber knyttet til det nuværende system. Helt overordnet hjælper Zeeker med at gøre hele ansættelsesprocessen hurtigere og nemmere for begge parter. App’en håndterer blandt andet ansøgningspresset hos virksomhederne og understøtter persondataudfordringen, så virksomheden ikke risikere at få en stor bøde, samt hjælper lærlingene med at skrive en fokuseret ansøgning.

Blåstempling fra Innovationsfonden

Ronni Steinfeldt og hans partner Morten Pyndt Dalgaard, der håndterer den tekniske udvikling og drift, fandt sammen via matchmaking gennem Business Lolland-Falster. Og erhvervsorganisationen har blandt andet hjulpet makkerparret med sparring omkring finansiering og lokale partnerskaber.

-En del af vores tilbud er sparring til lokale iværksættere. Zeeker har et kæmpe potentiale, og det klare samfundsnyttige perspektiv gør produktet endnu mere interessant. Vi er utrolig glade for at gøre en forskel for de lokale erhvervsdrivende og hjælpe Zeeker videre på rejsen. Det er blandt andet det, vi er sat i verden for, fortæller forretningsudvikler i Business Lolland-Falster Anders Due.

Tilbage i juli måned fik de to iværksættere blåstemplet Zeeker i form af en investering på 470.250 kr. fra Innovationsfonden

-Vi har fået sponsorater fra både Johannes Fog Fonden, XL Byg og C. Aarslew-Jensen og er i dialog med flere store aktører med henblik på partnerskaber. Investeringen gennem Innobooster [Innovationsfonden] er utrolig vigtig. Det betød, at vi kunne ansætte nye medarbejdere og få lanceret Zeeker hurtigere. Derudover blåstempler investeringen Zeekers potentiale, for Innovationsfonden stiller høje krav til produktet.Vi er utrolig glade for, at Business Lolland-Falster hjalp os med at sikre investeringen, fortæller Morten Pyndt Dalgaard.

Samarbejde med CELF

Dialog med landets erhvervsskoler er højt på to-do-listen hos de to iværksættere, der på nuværende tidspunk har travlt med sikre samarbejder.

-Vi er i dialog med flere erhvervsskoler på tværs af landet med henblik på at teste løsningen og introducere den over for eleverne. Jeg er utrolig glad for, at CELF i Nakskov har valgt at indgå i et samarbejde. Vi får mulighed at vise Zeekers potentiale direkte til de kommende lærlinge, og CELF i Nakskov er godt på vej til at sikre, at endnu flere elever får den rigtige læreplads. Jeg vil endnu engang sige tak til Business Lolland-Falster for at hjælpe med at få samarbejdet i hus, slutter Ronni Steinfeldt.

• Erhverv

• teknologi