Afstanden mellem Sydfyn og Sydhavsøerne skal halveres

Politikere og erhvervsorganisationer på tværs af kommuner og regioner vil bruge Femern Bælt-forbindelsen til at skabe en grøn transportkorridor, der øger mobiliteten i Danmark.

Den kommende Femern Bælt-forbindelse kommer til at øge mobiliteten markant i Østdanmark med tunnel til Tyskland samt nye veje og hurtige togforbindelser op gennem Sjælland. Men en relativ lille tillægs-investering kan faktisk skabe massiv effekt på mobiliteten mellem Fyn/Sydfyn og Lolland-Falster, også kendt som Sydhavsøerne.

Ombygget havn halverer transporttiden

"Det handler om at udnytte Femern Bælt-forbindelsens fulde potentiale. En udbygning af færgehavnen i Tårs vil halvere overfartstiden på Spodsbjerg-Tårs ruten og åbne for nye muligheder i syd og mod vest og skabe en helt ny sammenhængskraft". Sådan lyder det fra Langelands borgmester Tonni Hansen (SF), som er formand for "Rute 9 Komitéen".

I dag tager det 45 minutter at sejle mellem Spodsbjerg på Langeland og Tårs på Lolland. Ved at bygge en fremskudt havn i Tårs, så færgen undgår den lave vandstand i den nuværende havn, kan sejladsen bringes helt ned på 22 minutter med afgang hver halve time frem for timedrift.

Stærk og bredt sammensat komite

"Mobilitet er en afgørende parameter for udvikling og vækst, og hvis der er én enkelt ting, man kunne gøre for at give hele dette område et løft i konkurrenceevne, så er det netop at opgradere Spodsbjerg-Tårs overfarten, og at man får bundet landsdelene bedre sammen, så der for virksomhederne er bedre rekrutteringsmuligheder og for unge mennesker flere uddannelsesmuligheder". Sådan siger DI's branchedirektør for infrastruktur og mobilitet, Michael Svane, der er næstformand for komiteen.

Udover SF-borgmesteren på Langeland tæller komiteen også borgmestrene Holger Schou Rasmussen (S) fra Lolland, Bo Hansen (S) fra Svendborg og John Brædder (G) fra Guldborgsund kommuner samt formanden for Region Sjælland Heino Knudsen (S). Derudover er der repræsentanter fra Dansk Metal, DI, Landdistrikternes Fællesråd og Femern Belt Development.

"Jeg har konstant fokus på at få hele Region Sjælland bundet godt sammen med det øvrige Danmark og resten af Europa. I det arbejde er Femern-forbindelsen enormt vigtig, og en fremtidig udbygning af havnen i Tårs og en halvering af transporttiden mellem landsdelene vil være et stærkt løft og give endnu flere muligheder for at få fuldt udbytte af den kommende Femern-forbindelse for borgere og virksomheder", siger Heino Knudsen (S), formand for Region Sjælland.

En af landets travleste færgeruter

De færreste er sikkert klar over det, men Spodsbjerg-Tårs færgerne er en af de allermest benyttede danske færgeruter. Med årligt mere end 500.000 passagerer, mere end 200.000 biler og 30.000 lastbiltransporter. Fraregnet Mols-Linien Aarhus-Odden har ruten næst efter Fanø-Esbjerg overfarten landets højeste antal personbil-transporter og næst efter Køge-Rønne det højeste antal lastbiltransporter.

"En halvering af transporttiden vil reelt åbne den sydlige del af landet op. Det vil gøre en kæmpe forskel for både lønmodtagere, virksomheder og turister, at de nemt og hurtigt kan komme til og fra Tyskland, Lolland-Falster, Langeland, Fyn og for den sags skyld videre med færgen til Sønderjylland", siger Tonni Hansen.

Komitéen har netop haft sit første møde, og i den kommende tid vil medlemmerne opsøge politikere og andre beslutningstagere med tasken fuld af stærke argumenter om både samfunds- og miljøgevinsterne ved etableringen af en grøn korridor langs Rute 9.

Rute 9 Komiteens medlemmer:

Tonni Hansen (SF), borgmester, Langeland Kommune (formand)

Michael Svane, branchedirektør for infrastruktur og mobilitet, DI (næstformand)

Holger Schou Rasmussen (S), borgmester, Lolland Kommune

Bo Hansen (S), borgmester, Svendborg Kommune

John Brædder (G), borgmester, Guldborgsund Kommune

Heino Knudsen (S), regionsrådsformand, Region Sjælland

Steffen Damsgaard, formand, Landdistrikternes Fællesråd

Pernille Birch, erhvervspolitisk konsulent, Dansk Metal

Stig Rømer Winther, direktør, Femern Belt Development

Finn Methmann, direktør, STM Vinduer

Kim Frimann, direktør, Frimann Biler