Rekord-august: Sydhavsøerne topper turismetabellen

10,8 % flere gæster besøgte Sydhavsøerne i august måned set i forhold til rekord-sæsonen 2019. Dermed indtager sommerens sidste måned pladsen som den bedste august nogensinde. Værd at bemærke er en markant stigning i antallet tyske turister.

17,3 % flere tyske turister valgte at holde ferie på Sydhavsøerne i august måned i forhold til året før, og de særdeles gode tal skal ses i lyset af en samlet stigning i antallet af besøgende på 10,8%. De dystre udsigter for sommersæsonen, som corona-krisen afstedkom i det tidlige forår, er dermed blevet vendt til smil og positive forventninger til efteråret.

Det vækker glæde hos formand for Kultur, Fritid og Bosætningsudvalget i Guldborgsund Kommune, Martin Lohse (G)

-Vores forventninger til at antallet af udenlandske gæster var nærmest ikke eksisterende før højsæsonen. At vi nu både kan se tilbage på Østdanmarks stærkeste turismevækst for juli og en rekord-august overgår alle forventninger. Og på nuværende tidspunkt ser det ud til, at vi kan glæde os over tyske besøgende langt ind i efteråret.

Stor tilgang af danske gæster

Destinationschef i Visit Lolland-Falster Brian Lindorf Hansen glæder sig over, at den markante stigning i antallet af tyske gæster også gælder danske besøgende.

-Vi har haft et stort fokus på at sprede budskabet om Sydhavsøernes feriekvaliteter nationalt. At vi kan konkludere en stigning i antallet af danske overnattende gæster på 34 % for august, er jeg meget tilfreds med. Derudover er 34 % af de danske besøgende nye gæster, og vi ved, at har man først besøgt vores landsdel én gang, så er man tilbøjelig til at komme igen.

Fuld fart på feriehusudlejningen

Lokalt tegnede juli måned sig for en stigning blandt danske feriehusgæster på 123 %, altså langt over en fordobling, og de exceptionelt gode tal fortsatte ind i august. Hele 90,7 % flere danske feriehusgæster på Sydhavsøerne, hvilket sender landsdelen op i toppen af tabellerne.

-Det er glædeligt, at vi har kunne hæve niveauet fra rekordåret 2019 – især med tanke på corona-situationen – og tegner os for landets højeste stigning i august måned. Det vidner om, at arbejdet med at fastholde og udvikle landsdelen som attraktiv destination har en konkret effekt, lyder det fra Signe Lund (A), der er byrådsmedlem i Lolland Kommune og næstformand for bestyrelsen i Visit Lolland-Falster.

• Turisme

• turister