Studerende driver virksomhed i skoletiden

Morgendagens iværksættere og markedsføringseksperter slår i disse dage deres folder i Startup Lab på Slotsbryggen i Nykøbing F, som er erhvervsorganisationen Business Lolland-Falsters iværksættermiljø for unge under uddannelse.

I samarbejde mellem Zealand, Sjællands Erhvervsakademi i Nykøbing F, og Business Lolland-Falster har iværksættermiljøet slået dørene op for 20 multimediedesignstuderende, som i to uger prøver kræfter med erhvervslivet.

Lokale virksomhedskunder

"De studerende er opdelt i to fiktive grafiske markedsføringsbureauer. Hver især har de fået en række opgaver fra forskellige lokale virksomheder, der har sagt ja til at agere kunder for de studerende ved at bidrage med konkrete opgaver, fortæller forretningsudvikler Nicolaj Sand, Business Lolland-Falster. De studerende har to uger til at løse opgaverne, som skal præsenteres for de lokale virksomheder fredag den 9. oktober.

"Det gør en stor forskel for vores studerende, at de får mulighed for at smage på den virkelige verden. Når vi kan gøre det i et setup som det her, hvor de bliver konfronteret med konkrete opgaver fra virksomheder i deres eget lokalområde, så kommer vi ikke meget tættere på, hvordan det er, når de en dag står arbejdsmarkedet eller driver egen virksomhed", fortæller Hanne Elmer, der er underviser på Zealand, Sjællands Erhvervsakademi.

Studerende er iværksættere

Nicolaj Sand fortæller, at døren til Startup Lab naturligvis står åben, hvis nogle af de studerende efterfølgende har fået smag for at starte egen virksomhed.

"Vi ser en stigende tendens til, at lokale studerende bliver iværksættere, og vi kan hjælpe dem med hele opstartsprocessen og en kontorplads. Derudover så skaber et forløb som det her jo også en kontakt mellem virksomheder og studerende, som kan resultere i studiejobs til glæde for begge parter", fortæller Nicolaj Sand, Business Lolland-Falster.

• Erhverv

• startup
  • business
  • unge
  • iværksætteri

• Guldborgsund

Business Lolland-Falster skaber vækst i erhvervslivet på Lolland-Falster og styrker virksomheder via rådgivning, sparring og netværk. Vores kendskab til det lokale erhvervsliv og nøgleaktører er "one-of-a-kind".

Femern Bælt-byggeriet medfører et uhørt niveau af aktivitet og muligheder til landsdelen. I den forbindelse har vi en ambition om at fortælle de gode historier om erhvervsliv- og udvikling på Lolland-Falster, Danmarks nye vækstområde.

Nicolaj Sand Rasmussen

Forretningsudvikler Startup Lab 2859 0263