Tysk husbåd-producent vil ændre det danske sommerland

Femern-tunnelen vil trække endnu flere tyske turister til Danmark. Tysk producent af husbåde rykker derfor produktionen til Lolland-Falster.

"Alt boomer. Der er 1.000 nye feriehuse under opførelse i Nordslesvig tæt på for landegrænsen, og alt er udsolgt på ferieøen Fehmarn. Du finder ikke mere areal eller arbejdskraft på de nordtyske feriedestinationer. Men på Lolland-Falster er der plads og arbejdskraft, og vi ser her en fantastisk fremtid i Danmark.

‘Femern-tunnel’ skaber ketchup-effekt

Sådan lyder det fra Bernd Muckenschnabel, medejer af virksomheden STERN Hausboot, der netop har etableret sig på Lolland for at producere, udlægge og sælge husbåde til ferieformål langs Lolland-Falsters kyster. Om ca. otte år står Femern Bælt tunnelen klar, og ifølge den tyske virksomhedsejer vil vi se en ketchup-effekt, når feriegæsterne på de fyldte nordtyske turismedestinationer, kan komme videre til Danmark på blot ti minutter i bil.

Bernd Muckenschnabel kender den danske sommerhusmarked særdeles godt fra sin tid som direktør i Danmark for sommerhusudlejningsbureauet Novasol i perioden 2005-2017. Og han ved, hvad de tyske turister vil have.

"Tyskerne elsker Danmark. De elsker at bo på vandet, og de vil gerne bo i deres eget hus. Og de behøver ikke at nøjes med at leje husbåd, for som tysker må må man godt eje en båd, også en husbåd, der ligger i Danmark.

Godt erhvervsmatch

De rammer os på det helt rigtige punkt", fortæller Mads Stærk, der er udviklingschef Business Lolland-Falster, som på kommunernens vegne arbejder for udvikling og vækst inden for landsdelens erhverv og turisme. Målt på antal overnatninger er Lolland-Falster den største turismedestination i Østdanmark, men den kunne sagtens være endnu større, hvis blot der var flere feriehuse at leje ud. Selv om der er lokal interesse for at bygge flere sommerhuse, så bliver investeringslysten bremset af reglerne for sommerhusudlejning. Udsigten til en lokal produktion af husbåde er derfor interessant.

Det er Business Lolland-Falster, der tager dialogen med STERN Hausboot, da tyskerne melder deres interesse for at etablere sig nord for grænsen.

"Flere turister og flere arbejdspladser til vores landsdel, det er en god kombination. Det er to parametre, der tæller højt på vores tilfredshedsbarometer, siger Mads Stærk. "Feriehusbåde er et koncept, som allerede har fanget opmærksomheden hos flere af vores turismeaktører, og vi har kan skaffe arbejdskraften. Derfor går vi selvfølgelig i gang med at se, hvordan vi kan hjælpe virksomheden bedst muligt", siger han.

Velkomstkomite i arbejde

Når en virksomhed udefra viser interesse for landsdelen, sætter Business Lolland-Falster en række processer i gang.

Organisationen har en direkte linje til kommunerne, et vidt forgrenet netværk i landsdelens erhvervsliv og et tæt samarbejde landsdelens uddannelsesinstitutioner, og i løbet af et par uger bliver tyskerne præsenteret for et prospekt, der anviser mulige produktionsfaciliteter og områder hvor lokalplaner tillader husbåde samt kontakter til lokale vidensressourcer ift. selve virksomhedsetableringen. Derudover har organisationen også leveret et bud på lokal finansiering. Efterfølgende var tyskerne på besøg for at de forskellige lokaliteter i besigtigelse, og kort efter blev der indgået kontrakt med en lokal virksomhed om leje af produktionsfaciliteter.

"De har åbnet dørene for os, og det har været utrolig vigtigt", fortæller Bernd Muckenschnabel. "Det betyder utrolig meget, specielt når du kommer fra udlandet. Det er et fantastisk stykke arbejde, de har gjort. Danmark er i det hele taget på mange måder et nemmere land at drive virksomhed i end Tyskland", siger husbåd-producenten, der ikke tvivler på potentialet.

"Lolland-Falster har en stor fremtid foran sig. De har et fantastisk landskab, og faktisk er området stadig meget ukendt i Tyskland."

• Turisme

• turisme