Kan jeg nøjes med et gratis regnskabsprogram?

At tage springet til at blive selvstændig er stort. Men det er også en tid med mange overvejelser, bl.a. hvilket regnskabsprogram man skal bruge. Når man starter ud som selvstændig, er det normalvis ikke en tid med masser af penge på kistebunden. Og selv hvis investeringerne er i orden, hvem vil så ikke gerne spare penge, hvis det er muligt? Det giver bl.a. mulighed for yderligere investeringer i at forbedre virksomheden, og optimere overskuddet. Hvis du har mange spørgsmål ift. opstart, kan det være en ide at tjekke https://tjekrevisor.dk/ ud.

Små virksomheder kan godt klare sig med gratis regnskabsprogrammer

Om det er en virksomhed, organisationer eller en forening, så er det nødvendigt, at der er styr på regnskabet. Førhen brugte man bl.a. Excel til at holde styr på regnskabet, men det er ikke ligefrem en særlig brugervenlig løsning. Det er oftest ikke penge, der er flest af, når man lige er startet ud, så man sparer hvor man kan. Men regnskabet - kan man virkelig spare den post væk? Ja! Du kan sagtens få et gratis regnskabsprogram, som kan det, du kræver af det. Oftest vil mindre virksomheder, organisationer eller foreninger ikke have brug for det helt store setup, og kan derfor sagtens nøjes med et gratis regnskabsprogram. Her findes flere regnskabsprogrammer, der tilbyder alt det du har behov for, ganske gratis. Det er selvfølgelig med håbet om, at du ender med at blive en betalende kunde, men der er ikke noget krav om det, og du låser dig ikke fast til et abonnement, hvis du ønsker at bruge gratis-udgaven.

Hvilke gratis regnskabsprogrammer findes der?

Når det kommer til snakken om regnskabsprogrammer i Danmark, kommer man ikke udenom Dinero og Billy. Dinero og Billy er begge kendte for deres funktionalitet, brugervenlighed og for god kundeservice, og de er derfor de mest brugte og mest populære på markedet. Dinero og Billy er også rigtig gode programmer, hvis du er ny til regnskab. Om man vil det, eller ej, så er regnskab indviklet, uanset om du er helt ny indenfor regnskab, eller har siddet med det i årtier. Skiftende og tunge regler, der konstant ændres kan være umuligt at holde styr på, når man er ny erhvervsdrivende. Det problem afhjælper både Billy og Dinero, da de konstant er opdaterede til at følge alt gældende lovgivning. Begge programmer har en høj grad af automatisering, og du bliver guidet igennem alt, og ellers har de begge tonsvis af guides til hvordan du betjener deres programmer og hvordan du bogfører korrekt. Står det helt skidt til, tilbyder begge regnskabsprogrammer gratis chat-support, så du bliver ikke efterladt uden hjælp.

Henrik Lindegaard

Malene Lausten