​25 års jubilar uden en eneste sygedag

Havde 55-årige Jan Petersen været en gennemsnitlig dansker, havde han de sidste 25 år været væk fra sin arbejdsplads i sammenlagt 175 dage. Nu er Jan ikke på nogen måde gennemsnitlig, for han må have et jernhelbred. I de 25 år Jan har været en del af teamet hos Sønderborg-virksomheden miniBOOSTER Hydraulics A/S, har Jan ikke haft en eneste sygedag.

Den 15. januar 1996 blev Jan ansat som den første medarbejder i start-up virksomheden miniBOOSTER, og den 15. januar 2021 kan han fejre 25 års jubilæum i en virksomhed, der har udviklet sig til en stor international succes med kunder over hele kloden.

Jan er opvokset i Broager, hvor han gik ud af 10. klasse og blev uddannet maskinarbejder for at læse videre til maskinteknikker. Jan er lidt utålmodig, så da han ikke umiddelbart kunne få sit ønske opfyldt om at blive ansat på Danfoss, indskrev han sig til maskinmesteruddannelsen i Fredericia og var klar til at flytte mod nord. Flyttekasserne måtte dog kort før uddannelsesstart pakkes ud. Drømmejobbet var i hus.

På Danfoss mødte Jan de ingeniører, som havde planer om i eget regi at starte en produktion af hydrauliske trykforstærkere. Igen var Jan parat, og han blev som den første medarbejder ansat i miniBOOSTER.

I dag er Jan Petersen produktionschef med ansvar for alt lige fra indkøb, kontakt til underleverandører, til slutkontrol og levering. Ofte er det meget kundespecifikke leveringer, Jan er inde over. Kort sagt har han fingeren på pulsen i stort set alt, hvad der sker i virksomheden.

Privat bor Jan Petersen i Egernsund med hustruen Gitte. Sammen har de to børn, Annette på 27 år arbejder i Shoppingcenter Borgen i Sønderborg, mens Morten på 25 år læser til pædagog i Odense.

Når vejret tillader det, går Jan og Gitte gerne ombord i deres motorbåd, der har kajplads i Marina Minde, for at tage en tur på Flensborg Fjord.

Jan er sportsmand. To gange har han vundet landsmesterskabet i karambole billard og vundet det jyske mesterskab fem gange. I dag er det grønne klæde på billardbordet skiftet ud med de grønne greens på Benniksgaard Golfklub, hvor han på blot to år har spillet sig ned i handicap 22. Målet for 2021 er et endnu lavere handicap, og med den energi Jan lægger for dagen, skal han nok nå det.

For evt. yderligere kommentarer/information kontakt:

Produktionschef Jan Petersen, tlf. 74 42 92 92

• Virksomhed, generelt