​PEAKY BLINDERS 5 ER "BEDRE END NOGENSINDE" - SE DE FØRSTE TO EPISODER FØR ALLE ANDRE

Den nye og imødesete 5. sæson af Peaky Blinders har fået en forrygende start i England med millioner af seere og femstjernede anmeldelser. Nu kommer turen til Danmark, hvor den nye sæson får premiere på C More torsdag den 5. september. Men allerede nu kan du komme til snigpremiere og se de to første episoder.

Næsten fire millioner seere kiggede med, da det første afsnit af Peaky Blinders 5 rullede over skærmen på BBC One i forrige weekend. Tommy Shelby og hans Birmingham-gangsterbande tonede frem i nye flotte klæder, i det der tegner til at blive en endnu mere blodig og mørk sæson.

Se trailer til Peaky Blinders 5

Seriens forfatter, Steven Knight, har beskrevet 5. sæson som sin hidtil bedste, og han bakkes umiddelbart op af de engelske anmeldere.

”Fra kostumerne og billedsiden til cast og manuskript – det er et fejlfrit show i alle aspekter,” skriver filmmagasinet EMPIRE og giver fem ud af fem stjerner.

”Peaky Blinders er tilbage og har aldrig været bedre. Serien ved, hvad den er – verdens sejeste tv-serie – og hvordan den skal være det. Det er et meget stort og mytisk drama, som ser godt ud, dufter godt og aldrig tvivler på sig selv,” lyder det hos Den of Geek.

Express følger op med ”Alt, hvad der gør Peaky så fantastisk, er tilbage for fuldt tryk” og giver ligeledes fem stjerner i sin anmeldelse.

”Med flere øjne end nogensinde hvilende på sig, går serien roligt ud ad porten og børster nærmest uden ophold de høje forventninger af sig. Det må du bare løfte på hatten for,” skriver avisen The Independent om Peaky Blinders’ lancering af den nye sæson, og giver fire ud af fem stjerner.

5. sæson af Peaky Blinders består af seks afsnit og begynder i 1929 i forbindelse med det store krak på Wall Street. Det får stor betydning for Shelby-familien, som mister størstedelen af alle sine penge. Spørgsmålet er, hvordan der nu skal tjenes penge? Måske er der nogle muligheder i det politiske liv? Tommy Shelby er blevet parlamentsmedlem i 30'erne, hvor fascismen spirer, og det bliver spændende at se, hvordan den benhårde Birmingham-gangster reagerer på det?

Foruden Cillian Murphy i rollen som Tommy Shelby er der glædeligt gensyn med tante Polly, der spilles af Helen McCrory, som også snart er aktuel sammen med Richard Gere i serien MotherFatherSon - der ligeledes kommer på C More. Paul Anderson giver den igen som den hårdtslående og temperamentsfulde bror, Arthur Shelby. Og så kan fans af Hunger Games også se frem til, at Sam Claflin debuterer i serien.

Otte BAFTA-priser fra sidste år taler sit tydelige sprog, og Peaky Blinders' stigende popularitet betyder også, at 5. sæson er blevet forfremmet fra BBC Two til BBC One i seriens eget hjemland, hvor de første afsnit af den nye sæson ligger med en flot IMDb-score mellem ni og 10, som er maksimum.

Peaky Blinders 5 får eksklusiv dansk premiere på C More den 5. september - og allerede nu kan der varmes op til premieren med de fire første sæsoner af serien, som er tilgængelige hos streamingtjenesten.

Peaky Blinders 5 består af seks afsnit - se de to første allerede nu på Clipsource.

Klik på https://clipsource.se/login og klik efterfølgende på http://clipsource.se/source/c-more-entertainment. Til højre på siden, under Kontakt, finder du Ansøg om adgang. Ansøg om at få adgang til C Mores indhold.

• paul anderson
  • helen mccrory