28.000 flere indvandrere kan potentielt komme i job

Hvis alle kommuner var lige så gode som de bedste på beskæftigelsesområdet, ville tusindvis af landets ikke-vestlige indvandrere kunne komme i arbejde. Det viser nye beregninger fra Agenda.

Flere og flere flygtninge og indvandrere finder vej ind på det danske arbejdsmarked, men der ligger stadig et stort potentiale for at få endnu flere med ude i kommunerne. 28.000 flere indvandrere vil kunne komme i beskæftigelse, hvis kommunerne kunne få den samme andel indvandrere i job, som de kommuner med størst succes på området.

Det store potentiale fremgår af en analyse fra Agenda, Dansk Arbejdsgiverforenings nyhedsbrev, og bygger på tal fra Beskæftigelsesministeriets forløbsdatabase DREAM fra 1. kvartal i 2017.

I beregningerne er kommunerne sammenlignet i såkaldte ”klynger”, hvor de har nogenlunde ens forudsætninger for at få denne gruppe borgere i arbejde. Men de ens forudsætninger skaber tilsyneladende ikke helt ens resultater.

Glostrup og Københavns Kommune ligger i samme klynge, men mens 50 procent af Glostrups 16-64-årige ikke-vestlige indvandrere er i arbejde, gælder det samme kun 42 procent i København. Hvis København kunne få 50 procent i arbejde som Glostrup, ville det svare til cirka 3.400 flere indvandrere på arbejdsmarkedet.

I to af landets andre større byer, Aarhus og Odense, ligger der også et stort potentiale gemt. Her vil man kunne få henholdsvis 3.700 og 2.500 flere i job.

Gabet kan halveres

Hvis kommunerne tager ved lære af de bedste på området, vil det tegne et noget andet billede end det nuværende. I begyndelsen af 2017 var 38 procent af de ikke-vestlige indvandrere i job. Det samme gjaldt 60 procent af borgerne med dansk herkomst. Det fremgår af samme database.

Hvis de beregnede 28.000 ville komme i beskæftigelse, ville tallet ændre sig til 49 procent. Det vil halvere gabet mellem de to grupper, som det er i dag.

Mere viden

Læs mere hos Agenda

Læs mere og få gode råd om indvandrere og flygtninge i job hos Cabi

• indvandrere