Arbejdsmarkedschef: Luk op for beskæftigelsesindsatsen

Arbejdsmarkedschef i Vesthimmerlands Kommune, Lone Lollesgaard, vil have ophævet suspenderingen af beskæftigelsesindsatsen så hurtigt som muligt. Kommunerne bliver handlingslammede over for virksomhederne, mener hun.

“Der er brug for, at beskæftigelsesministeren begynder at overveje en genåbning af beskæftigelsesindsatsen,” siger Lone Lollesgaard, uddannelses- og arbejdsmarkedschef i Vesthimmerlands Kommune til NB Beskæftigelse

“Vi bliver handlingslammede over for virksomhederne, når vi ikke må sætte nye virksomhedspraktikker i gang som en del af den nødvendige kompetenceudvikling,” siger hun.

Lone Lollesgaard mener desuden, at suspenderingen af rådighedsreglerne for ledige gør det svært at formidle job til virksomhederne.

Arbejdsmarkedschef: Der er muligheder for praktik og job

Vesthimmerland er en af de kommuner, der har lagt stort set al virksomhedspraktik ned siden lukningen af jobcentre og suspendering af dele af beskæftigelsesindsatsen og de lediges rådighedsforpligtelser 12. marts.

Jobcentrets sagsbehandlere har fra deres hjemmearbejdspladser haft telefonisk kontakt med alle de ledige under hele coronakrisen, men det er ikke nok, hverken for de ledige eller arbejdsgiverne, lyder det fra arbejdsmarkedschefen.

Muligheden for at lave nye aftaler om virksomhedspraktik er allerede til stede og vil blive større, jo mere der i disse dage og uger lukkes op for samfundet i disse uger.

“For eksempel er der stor efterspørgsel på rengøringsområdet, hvor der bliver brug for omplacering og oplæring. Det foregår ofte i virksomhedspraktikker, der ret hurtigt fører til job,” fortæller Lone Lollesgaard.

Professor: Udsatte ledige har ikke brug for en pause

I en podcast fra NB Beskæftigelse giver professor Flemming Larsen fra Aalborg Universitet udtryk for, at det var uhensigtsmæssigt at suspendere beskæftigelsesindsatsen for aktivtetsparate kontakthjælpsmodtagere.

De mest udsatte kontanthjælpsmodtagere stod i forvejen ikke lige for at skulle i job. Derfor gav det ingen mening at lukke beskæftigelsesindsatsen ned for den gruppe, mener han.

“For mange af de her grupper handler det jo om at få styr på sit liv, hvor det at komme i beskæftigelse bliver set som et af redskaberne til det. Men der er rigtig mange ting omkring det her. Bare det, at man har nogen at diskutere problemer med, man har nogen der forsøger at håndtere den særlige situation, man er i, nogen der forstår en, nogen der er kontakt til. For mange af de her mennesker er det deres primære kontakt ind til de offentlige systemer,” siger han til NB Beskæftigelse

• jobcenter