Flere og flere ledige er til rådighed for arbejdsmarkedet

Mange danske virksomheder oplever udfordringer med at kunne finde kvalificerede medarbejdere. På trods af det viser nye tal, at arbejdskraftreserven vokser. En væsentlig årsag til udviklingen er, at der kommer flere jobparate flygtninge.

Selvom nogle danske virksomheder har svært ved at finde den rette kandidat til en stilling, bliver der generelt flere ledige kandidater at vælge imellem på arbejdsmarkedet. Arbejdskraftreserven er nemlig steget fra 84.000 til næsten 88.500 siden sidste forår, viser nye tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR).

Flere flygtninge klar til at arbejde

STAR, der står bag undersøgelsen, forklarer, at meget af udviklingen kan skyldes, at der er kommet markant flere ledige på integrations- og introduktionsydelse. Hvor denne gruppe ledige udgjorde 459 af arbejdskraftsreserven i maj 2016, udgør de i år 13.300.
Mens der er kommet langt flere ledige på denne type ydelse, er der blevet færre ledige på dagpenge, uddannelses- og kontanthjælp.

Ifølge Mads Brøndum Djernæs, arbejdsmarkedspolitisk konsulent hos Dansk Industri, ville arbejdskraftsreserven sandsynligvis være blevet mindre uden trepartsaftalen, der skal få flere flygtninge til at stå til rådighed.
Men selvom flere i dag står til rådighed, er der ifølge ham stor forskel på, hvor kvalificerede de ledige er:

”Selvfølgelig er der stor forskel på, om der er tale om kvalificerede personer som umiddelbart er parat til at komme i job, eller flygtninge med meget svage kvalifikationer til det danske arbejdsmarked,” siger han til Fagbladet 3F.

Derfor mener han også, at det – til trods for udviklingen – fortsat kan være vanskeligt for nogle danske virksomheder at rekruttere kvalificeret arbejdskraft.

Læs mere om målingen her

• integration
  • jobcenter