Lav ledighed giver muligheder for mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet

Historisk lav ledighed udfordrer virksomheder, som mangler arbejdskraft, men samtidig er det også en mulighed for, at mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet kan finde fodfæste.

Fra januar til februar i år faldt ledigheden med 700 personer, og dermed er ledigheden nu på 110.800 personer, viser tal fra Danmarks Statistik.

Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) glæder sig over, at der i januar blev sat Danmarksrekord i beskæftigelse med godt 2,7 millioner beskæftigede. Men den lave ledighed udgør også en udfordring for virksomhederne.

"Det viser med al tydelighed, at der er job at få i Danmark. Samtidig er vi også meget opmærksomme på, at virksomhederne kan få de hænder, der er brug for, ellers risikerer vi, at virksomheder må sige nej til ordre. Regeringen har derfor fokus på at forebygge flaskehalse, og vi vil blandt andet styrke virksomhederes muligheder for at hente relevant arbejdskraft i udlandet," siger han i en pressemeddelelse.

Minister: Flere med handicap ind på arbejdsmarkedet

Virksomhedernes behov for arbejdskraft kan dog også være en chance for de, der i dag befinder sig på kanten af arbejdsmarkedet.

"De gode tider er også en mulighed for at få flere mennesker med handicap ind på arbejdsmarkedet. Personer med handicap har værdifulde ressourcer, som de både kan og gerne vil bidrage med på arbejdsmarkedet. I dag arbejder kun fem ud af ti borgere med et handicap. Regeringen vil før sommerferien fremlægge et handicap-udspil. Det er nu, hvor det går godt, at vi skal have endnu flere med," siger Troels Lund Poulsen.

Brug de handicapkompenserende ordninger

Cabi har fornylig afsluttet projektet Kompensation til flere, som viser, at der kan skabes job til mennesker med psykisk funktionsnedsættelse, hvis de får hjælp med en handicapkompenserende ordning. Det er relativt billige ordninger med stor effekt viser erfaringerne fra projektet.

Læs mere om Kompensation til flere

• ledighed
  • csr