Nu kan socialt udsatte tjene 20.000 kr. skattefrit

De kommende to år kan socialt udsatte borgere benytte sig af et socialt frikort, der giver dem mulighed for at tjene 20.000 kr. om året uden at betale skat eller blive trukket i sociale ydelser.

Tanken bag det sociale frikort er at borgere med særlige problemer som eksempelvis hjemløshed eller misbrug får muligheden for at få en lille fod inden for på arbejdsmarkedet og på den måde skabe sig en lidt bedre tilværelse. Til gengæld skal de ikke bøvle med skat og modregning af ydelser.

I organisationen Gadejuristen, der yder retshjælp til udsatte borgere på gaden, ser man det som et vigtigt skridt i den rigtige retning.

"Det kommer til at betyde, at de kan tage hånd om egen tilværelse, når de er sultne og ikke har nogen penge eller er blevet sanktioneret på kontanthjælpen. Så kan de tage et job her og nu. Det de kan overkomme, og så kan de købe mad, medicin eller hvad de nu har brug for, siger Nanna Gotfredsen, der er leder af gadejuristen til DR Nyheder

Konference om det sociale frikort

Men for at det sociale frikort skal kunne blive en succes er det nødvendigt med opbakning fra kommuner og virksomheder. Derfor holder Rådet for Socialt Udsatte konference om det sociale frikort og dets muligheder for at gøre gavn for socialt udsatte.

Det sker mandag den 14. januar i DGI Byen i København.

Mere information

Se mere om det sociale frikort hos Socialstyrelsen.dk

Se også programmet for Rådet for Socialt Udsattes konference

• csr