Partnerskaber mellem kommuner og virksomheder får flygtninge i job

Virksomheder, der har deltaget i partnerskabet 'Sammen om integration' har øget deres andel af ansatte med flygtningebaggrund markant. Det viser en evaluering af partnerskabet.

Initiativet 'Sammen om integration' blev til ved Integrationstopmødet på Marienborg i september 2015, og det er et partnerskab, hvor kommuner og virksomheder arbejder sammen om at få flere flygtninge i arbejde. I alt deltager 173 virksomheder i partnerskabet.

'Sammen om integration' er nu blevet evalueret, og her viser det sig, at der er sket en markant udvikling blandt virksomhederne i partnerskabet. Fx er der sket en fordobling af flygtninge i ordinær beskæftigelse, da antallet er steget fra 578 til 1.160 ansatte.

Og godt en tredjedel af de flygtninge, som virksomhederne har haft i støttet beskæftigelse er kommet i job et halvt år efter deres ansættelse.

"Det er godt for flygtninge og ikke mindst vores samfund, at så mange virksomheder er gået foran og har taget ansvar i en svær situation. Og vi kan konstatere, at virksomhederne i partnerskabet i høj grad har åbnet dørene for flygtninge. Det ændrer ikke på, at det er helt afgørende, at flere ikke-vestlige indvandrere kommer i arbejde, fordi for mange fortsat er uden for arbejdsmarkedet," siger beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) i en pressemeddelelse.

Cabi har bl.a. udviklet en værktøjskasse, som giver konkret hjælp til virksomheder, der skal i gang med at ansætte flygtninge. Den er gratis, og du kan se den på Cabiweb.dk/integration

• rummelig
  • flygtninge