Psykiske arbejdsskader giver størst risiko for fyringer

Tre ud af fire ansatte med psykiske arbejdsskader mister deres arbejde, viser ny forskning. Disse medarbejdere har markant større risiko for at få en fyreseddel end deres kolleger med fysiske arbejdsskader.

Fyresedlerne lander langt oftere på skrivebordet hos medarbejdere med psykiske arbejdsskader end hos medarbejdere med fysiske arbejdsskader. Det viser et nyt forskningsprojekt fra Københavns Universitet, der bygger på svar fra 770 tilfældigt udvalgte medarbejdere i det private og offentlige med forskellige fysiske eller psykiske anmeldte arbejdsskader.

Resultaterne viser, at kun 23 procent af medarbejderne med psykiske arbejdsskader var ansat samme sted, fire år efter de havde anmeldt deres arbejdsskade. 73 procent af dem var blevet fyret, og mange var slet ikke i arbejde, i årene efter de var blevet syge.

Årsagerne til medarbejdernes psykiske arbejdsskader kan fx være mobning eller stress. Fysiske arbejdsskader dækker i dette tilfælde over ryg- eller hudsygdomme.

Ledere mangler viden og kompetencer

I langt de fleste tilfælde var lederne bekendte med medarbejdernes sygdomme, viser projektet. På trods af det oplevede over halvdelen af medarbejderne med arbejdsrelaterede psykiske sygdomme ingen ændringer i deres arbejdsmiljø.

Det skyldes, at mange ledere mangler viden og kompetencer til at håndtere problemerne, mener en af frontfigurerne i forskningsprojektet, phd. stipendant Yun Ladegaard. Ifølge hende har mange svært ved at udpege, hvad der fører til det dårlige psykiske arbejdsmiljø:

”Vi skal lære at forstå, hvilke arbejdsvilkår, der fører til sygemeldinger. Det er for simpelt at tro, at det kun handler om arbejdspres. Det handler også om uklare forventninger, modsatrettede krav, og om at der nogle steder findes en arbejdskultur, hvor man konkurrerer mod hinanden,” siger hun til Uniavisen, der er universitets uafhængige avis.

Og dårlig ledelse og uretfærdig behandling på arbejdspladsen er vigtigere faktorer for at udvikle en depression end et stort arbejdspres, påpeger hun.
Samme forskningsprojekt viser, at netop medarbejdere med psykiske lidelser føler sig dårligere behandlet på deres arbejde end medarbejdere med fysiske lidelser.

Mere viden

Læs mere om forskningsprojektet hos Uniavisen

• Sundhed, sundhedsvæsen, lægemidler

• psykisk arbejdsskade