Rejsehold skal få sygefraværet i det offentlige ned

Nu kan offentlige arbejdspladser få hjælp fra et nyt rejsehold til at få sygefraværet ned. Samtidig lanceres hjemmeside sygefravær.dk, som indeholder redskaber, som kan understøtte indsatsen.

Beskæftigelsesministeriet har oprettet et rejsehold, der står klar til at rykke ud til de offentlige arbejdspladser, som ønsker hjælp til nedbringe deres sygefravær som følge af arbejdsmiljøet i deres hverdag.

Rejseholdet er et gratis tilbud til alle offentlige arbejdspladser. Det kan fx være et plejehjem, der er udfordret af mange forflytninger af beboere.

"Mange offentlige arbejdspladser har allerede stort fokus på at forebygge sygefravær – og der er nogle steder opnået rigtig flotte resultater. Det viser, at det godt kan lade sig gøre at nedbringe sygefraværet med den rigtige indsats. Men vi må også se i øjnene, at højt sygefravær stadig er en udfordring på mange offentlige arbejdspladser. Og vi skal forebygge, at man bliver syg som følge af arbejdet – det er der bred enighed om. Derfor vil vi iværksætte en række initiativer, som kan være med til at forebygge det," siger beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard i en pressemeddelelse

Redskaber samlet på ny hjemmeside

De får samtidig adgang til nogle nye handlingspakker på hjemmesiden sygefravær.dk. I pakkerne indgår nogle af de bedste redskaber til at forebygge og håndtere sygefravær samt til at hjælpe sygemeldte godt tilbage til jobbet.

Cabi har bidraget med værktøjer til sygefravær.dk med bl.a. Fraværs/nærværsspillet, som er et redskab til at drøfte viden om og holdninger til fravær og nærvær.

Mere inspiration

Se mere på Sygefravær.dk