Skanderborg er den østjyske kommune, som får flest flygtninge i job

Skanderborg er lykkedes med at få flygtninge i job

På fire år er det lykkedes Skanderborg Kommune at få 46 procent af kommunens flygtninge ud på arbejdsmarkedet. Dermed er Skanderborg den østjyske kommune med flest flygtninge i beskæftigelse.

Vejen til succes for Skanderborg er bl.a. gået gennem IGU - Integrationsgrunduddannelsen - og et godt samarbejde med de lokale virksomheder. Det skriver Jyllands-Posten

»Virksomhederne, store som små, private og kommunale, har åbnet dørene for IGU-eleverne – uden dem og kollegerne rundt på virksomhederne kunne det ikke lykkes. Men det handler i høj grad også om det rigtige match mellem virksomhed og praktikant, som vores virksomhedskonsulenter forsøger at skabe. Et godt forhåndsarbejde giver bedre resultater i sidste ende, da chancen for succes er større, når både virksomhed og praktikanten kan mærke, at det er rigtigt,« siger chef for Kompetencecenter Skanderborg Lise Hessel Damsgaard til Jyllands-Posten.

I alt 80 flygtninge i Skanderborg har fået IGU-kontrakter i kommunen og arbejder i bl.a. transportsektoren, produktionsvirksomheder og børnehaver. Det antal er kun overgået af Aarhus Kommune i Østjylland med 138 registrerede forløb.

IGU er en del af en trepartsaftale, der blev indgået mellem arbejdsmarkedets parter og den daværende regering i 2016. Tanken med uddannelsen er, at kombinationen af sprogundervisning – og det at færdes på en dansk arbejdsplads – medvirker til at integrere flygtninge bedre og samtidig kan hjælpe dem til at få et varigt job.

Siden aftalen om IGU trådte i kraft i 2016, er andelen af flygtninge i arbejde efter tre års ophold i Danmark steget fra 20 pct. til 39 pct. i fjerde kvartal i 2019.

Mere inspiration

Læs hele artiklen fra Jyllands-Posten

Cabi har udviklet en række værktøjer til integration på arbejdspladsen. Se dem her

Tags