Store forskelle på om kommunerne giver førtidspension efter ressourceforløb

I nogle kommuner kommer 80 pct. af borgerne på førtidspension efter et ressourceforløb. I andre kommuner får ingen tilkendt førtidspension efter forløbet. Den forskel er for stor, mener professor.

I Guldborgsund Kommune er otte ud af ti på førtidspension en måned efter, de har gennemført et ressourceforløb. I Hørsholm Kommune er der ikke én, der er kommet på førtidspension efter et sådant forløb. Og eksemplerne er langt fra enestående. Der er stor forskel på de enkelte kommuners praksis, når de tilkender førtidspension, viser Avisen.dk’s gennemgang af tal fra jobindsats.dk.

Selv i landets to største byer er forskellene store. Mens Aarhus Kommune giver førtidspension til 30 pct. af dem, der har afsluttet deres ressourceforløb, gælder det samme kun 14 pct. i Københavns Kommune. Og byerne er ellers meget sammenlignelige, mener Kirsten Ketscher, professor i socialret på Center for Retslige studier på Københavns Universitet.

”Der burde ikke være en så markant en forskel,” siger hun til dknyt.dk.

Forskelligheder eller forkert praksis?

Kirsten Ketscher stiller spørgsmålstegn ved, om nogen kommuner administrerer lovgivningen forkert. Kommunerne må nemlig ikke sende folk på kontanthjælp, hvis de stadig er syge, men skal i stedet tilbyde dem et nyt ressourceforløb.

Adm. direktør Bjarne Winge fra Københavns Kommunes beskæftigelses- og integrationsforvaltning slår dog fast, at de overholder loven på området:

”Det ligger i ressourceforløb, at nogen bliver afklaret til kontanthjælp, da alle ikke er berettiget til førtidspension eller fleksjob. Jeg kan ikke svare for andre kommuner, men vi følger lovgivningen,” skriver han i et mailsvar til Avisen.dk.

Læs mere om ressourceforløb og førtidspension her

• førtidspension
  • ressourceforløb