Stresspanel: Ledere skal lære at håndtere stress

Landets ledere skal lære at forebygge og håndtere stress, lyder en anbefaling fra regeringens stresspanel. Ekspert støtter anbefalingen.

En del af danskernes problemer med stress skyldes at lederne ikke er klædt godt nok på til at sikre et sundt psykisk arbejdmiljø og medarbejdernes trivsel.

Derfor skal lederne i højere grad trænes i mental sundhed og i at forebygge og håndtere stress. Samtidig skal medarbejdere have lov til at være "forventet utilgængelige" uden for arbejdstid medmindre andet er aftalt. Sådan lyder den anden anbefaling fra Det Nationale Stresspanel, som netop er offentliggjort, skriver Finans.dk

"Vi ved fra forskningen, at et længerevarende misforhold mellem aktivering og hvile skaber stress. Og hvis kravene fra chefens side overstiger medarbejdernes ressourcer, risikerer de at blive syge af det. Så vores anbefaling handler dybest set om at genvinde respekten for restitution," siger Anette Prehn, sociolog og formand for stresspanelet til Finans.dk

Stressforsker og ph.d. Malene Friis Andersen kalder panelets anbefaling om at sende lederne på skolebænke for at blive bedre til at forebygge stress for fornuftig.

"Selvfølgelig er ledere ikke magikere, som med et trylleslag kan fjerne stress i vores hverdag. Men de kan i hvert fald gøre en stor forskel,« siger Malene Friis Andersen til Finans.dk

Cabi har for nylig udgivet en gratis e-bog om forebyggelse af stress. Den er netop henvendt til ledere og den giver giver redskaber til at behandle de temaer, som skal til for at forebygge stress. Download den her

Du kan også dykke ned i Cabis tema om forebyggelse af stress

• sygefravær