Gå til indhold
VELUX FONDEN har støtte et projekt, som skal få unge i uddannelse og job gennem fodbold.

Unge skal dribles i job og uddannelse med fodbold

Et nyt samarbejde mellem DBU Bredde og 15 kommuner skal skabe nye metoder til at få unge mellem 18 og 29 år i job eller uddannelse.

Projektet er finansieret med 6,6 millioner kroner af VELUX FONDEN, DBU's udviklingspulje og 15 særligt udvalgte Velfærdsalliancekommuner. Det oplyser DBU Bredde i en pressemeddelelse.

Målet er, med den rette kombination af fodboldtræning, foreningsfællesskab og virksomhedspraktik bringe unge mellem 18 og 29 år, som er på offentlig forsørgelse, i uddannelse eller job.

"Vi vil gerne tilbyde de her unge en chance til. I fodboldklubberne kan de få motion, fællesskab og succesoplevelser, og vores erfaringer fra tidligere beskæftigelsesprojekter viser, at de unge kan tage deres succes fra fodboldbanen med videre til arbejdsmarked eller uddannelse," siger Lars Albæk, formand for DBU Bredde.

Projektet hedder Fodbold for fremtiden, og er målrettet den store gruppe af unge, voksne mennesker, som af forskellige grunde har mistet tilknytningen til arbejdsmarkedet, uddannelsessystemet og samfundet i almindelighed.

Tanken er, at fodboldklubber, kommuner og lokale virksomheder skal samarbejde, og projektet kan tilbyde fodboldtræning, sociale aktiviteter, mentorforløb, virksomhedspraktik og kursusforløb, som skal hjælpe de unge i gang med en uddannelse.

VIVE - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd skal evaluere projektet, som løber frem til 2023.

Mere information

Læs mere om projektet på VIVE.dk

Tags

Cabi er et nonprofit videns-, netværks-, og formidlingshus med bevilling fra Beskæftigelsesministeriet. Vi arbejder for et socialt ansvarligt arbejdsmarked, hvor mennesker og virksomheder lykkes. Det gør vi ved at stille brugbar viden og operationelle værktøjer til rådighed for virksomheder og kommuner, der ønsker at fremme:

Pressekontakt Kommunikationschef 4128 4126
Jakob Rom Johansen