Virksomhed lejer fleksjobbere ud på timebasis

FlexVirk har gjort det til en forretningsmodel at sælge fleks- og skånejobberes kompetencer ud på timebasis. Nu har andre virksomheder glæde af den fleksible arbejdskraft, når de skal have løst forskellige opgaver.

Fleksjobberne får hjælp til at komme i arbejde. Virksomhederne får hjælp til at få løst forskellige opgaver med rengøring, administration eller noget helt tredje. Det er formålet med den socialøkonomiske virksomhed FlexVirk, der har gjort det til deres forretningsmodel at sælge fleksjobberes arbejdskraft til virksomheder på fleksible vilkår.

Virksomheden ansætter primært mennesker med nedsat arbejdsevne, der ofte har stået uden for arbejdsmarkedet i en periode:

”FlexVirk ansætter medarbejdere, så virksomheder og private kan trække på deres arbejdskraft i det omfang, de har brug for den”, siger Anne Stecher, der er direktør for virksomheden. Det skriver FlexVirk i en pressemeddelelse.

FlexVirks forretning minder om et vikarbureau med fleksible timetal og håndplukkede medarbejdere til forskellige opgaver.

Anne Stecher håber, det kan være med til at gøre op med nogle fordomme om fleksjobbere. Hun mener, denne gruppe har en særlig position og særlige udfordringer på arbejdsmarkedet. Men også at den rette hjælp kan hjælpe dem i arbejde:

”Når de rette vilkår er opfyldt, er flexjobbere kompetente, stabile og en pålidelig arbejdskraft,” siger hun i pressemeddelelsen.

Udsigt til udvidelse

I dag har virksomheden eksisteret i ni måneder og har nu 12 ansatte. Ni af dem er fleksjobbere. Men direktør Anne Stecher har ikke planer om at stoppe her. Hun ønsker at udvide virksomheden i fremtiden, så de også kan ansætte førtidspensionister og andre udsatte borgere, der gerne vil i arbejde.

25-årige Nikolaj Holm er en af de fleksjobbere, der i dag er ansat i virksomheden. Han påpeger også, at virksomheden fremover kommer til at få brug for endnu flere fleksjobbere som ham. Derfor opfordrer han andre til at bevare håbet om at komme i arbejde:

”Man skal have gåpåmod, være samarbejdsvillig og tro på det bedste. Det handler om at tage initiativ, og FlexVirk får løbende nye kunder og har derfor brug for flere flexjobbere,” siger han i pressemeddelelsen.

Mere viden

Læs FlexVirks pressemeddelelse

Læs mere om fleksjob på Cabis hjemmeside

• rummelig