Virksomheder deler erfaringer med integration

VFSA – Virksomhedsforum for Socialt Ansvar vil have flere virksomheder til at tage del i integrationsindsatsen, og har derfor udgivet et inspirationskatalog, hvor syv markante virksomheder deler deres erfaringer med at tage imod flygtninge og skabe job.

Den bedste måde at integrere flygtninge i samfundet går gennem tilknytning til arbejdsmarkedet, hvor den enkelte flygtning kan tjene sine egne penge, får kollegaer og bliver en del af dansk arbejdspladskultur.

Det mener VFSA – Virksomhedsforum for Socialt Ansvar, som bl.a. rådgiver beskæftigelsesministeren om virksomhedernes sociale ansvar, og derfor lancerer VFSA nu et nyt inspirationskatalog, hvor syv markante virksomheder deler deres erfaringer med at tage imod flygtninge.

Det er virksomhederne Arriva, Danfoss, Falck, BC Hospitality Group, IBM og NCC der i inspirationskataloget fortæller om, hvordan de er lykkedes med at skabe job til flygtninge. Og hvilke udfordringer der er undervejs, når en virksomhed åbner dørene for flygtninge, som måske ikke taler dansk, og hvis erfaring med dansk arbejdspladskultur er meget begrænset.

Virksomheder har løftet sit ansvar

I sidste års to- og trepartsforhandlinger var der stort politisk fokus på, at virksomhederne skulle spille en større rolle i integrationsindsatsen. Og noget tyder på, at det er sket.

”Gennem det seneste års tid har vi set, at virksomhederne faktisk har taget ansvaret for integration af flygtninge på sig, for antallet af flygtninge i job er steget markant. Det er meget glædeligt, men vi vil gerne have endnu flere virksomheder til at tage del i integrationsopgaven, og ved at stille nogle konkrete erfaringer til rådighed håber vi, at vi kan inspirere andre,” siger Sven A. Blomberg, formand for VFSA og viceordførende direktør for Jyske Bank i en pressemeddelelse.

Tal fra DI viser, at fra marts til november 2016 steg antallet med af beskæftigede flygtninge med 75 procent, hvilket svarer til, at 3.100 flere flygtninge er kommet i job. Også den meget omtalte IGU-ordning er ved at få luft under vingerne. Siden årsskiftet er antallet af IGU-forløb mere end firedoblet, og ved udgangen er maj, var der oprettet 564 IGU-forløb.

Jobskole for nyankomne flygtninge

En af de virksomheder, som har taget IGU-ordningen til sig, og som fortæller om sine erfaringer i VFSA’s inspirationskatalog, er BC Hospitality Group, som bl.a. driver Bella Center i København.

Indtil videre har BC Hospitality Group oprettet syv IGU-forløb, og virksomheden har derudover oprettet en særlig jobskole for flygtninge. Det er et skræddersyet praktikforløb for nyankomne flygtninge, hvor 29 har været igennem.

Download inspirationskataloget

VFSA’s lancerer sit inspirationskatalog Virksomheder integrerer flygtninge under Folkemødet på Bornholm i denne uge. Det kan desuden downloades på VFSA.dk

Medlemmer af VFSA deltager i en række arrangementer på Folkemødet. Se oversigten på VFSA.dk

• integration