Aalborg lægger rammer til konference om vækst og socialt ansvar

En lang række topledere fra danske virksomheder og organisationer lægger til september vejen forbi Aalborg Kongres & Kultur Center til en stor konference om fremtidens arbejdsmarked og virksomhedernes sociale ansvar.

Mandag den 18. september sætter erhvervsledere og organisationsfolk hinanden stævne i Aalborg Kongres & Kultur Center. Her skal de drøfte muligheder og løsninger på de udfordringer, som fremtidens arbejdsmarked bringer samt dele erfaringer med, hvordan socialt ansvar i virksomhederne kan kobles med sund forretningsdrift.

Det sker med konferencen Alternative rekrutteringsveje, når din virksomhed mangler arbejdskraft.

Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) åbner konferencen, som er arrangeret af VFSA – Virksomhedsforum for Socialt Ansvar, Business Region North Denmark, Kommunekontaktrådet i Nordjylland, Regionalt Arbejdsmarkeds Råd Nordjylland, Vækstforum Nordjylland og videns- og netværkshuset Cabi.

”Manglen på arbejdskraft er begyndt at brede sig, og virksomhederne er nødt til at se sig om efter nye måder at finde medarbejdere. Det kan fx være gennem rekruttering af mennesker på kanten af arbejdsmarkedet. Vi har mange års erfaring med, at gennem den rette opkvalificering og træning, kan de blive til gode og ikke mindst loyale medarbejdere,” siger Mette Rønnau, direktør for videns- og netværkshuset Cabi, som er en non-profit-organisation under beskæftigelsesminisiteriet.

”I konferencens program har vi lagt vægt på at mange af de brancher, som mangler arbejdskraft kan blive inspireret og få tips og tricks til alternative veje til rekruttering. Det er fx byggeri, industri, håndværk og turist- og serviceerhvervene,” fortsætter Mette Rønnau.

Socialt ansvar giver gevinst på flere fronter

Lene Kjelgaard Jensen, formand for Business Region North Denmark og borgmester i Thisted (K), er med til at arrangere konferencen, og hun er ikke i tvivl om, at virksomhederne gør sig selv en tjeneste på flere fronter ved at tage et socialt ansvar.

”En ting er, at man kan skaffe arbejdskraft ved at inkludere ledige fra kanten af arbejdsmarkedet. Men vi ved også, at det smitter positivt af på trivslen blandt medarbejderne, når arbejdspladsen er med til at hjælpe andre. Og for virksomhederne er der god brandingværdi over for lokalområdet og forbrugerne, som bliver mere og mere socialt bevidste,” siger Lene Kjelgaard Jensen.

ISS: Mangfoldige teams giver plus på bundlinjen

En lang række virksomheder fra hele landet har meldt deres ankomst til Aalborg, hvor de deler ud af deres erfaringer med at tage et socialt ansvar på flere forskellige områder. Service-giganten ISS Facility Services A/S vil fx fortælle om, hvordan mangfoldige teams er godt for forretningen, den enkelte medarbejder og samfundet.

”I ISS har vi sammen med PwC dokumenteret, at teams med en mangfoldig sammensætning har en indtjening, der er 3,7 procentpoint højere end ikke-mangfoldige teams, fordi sygefraværet er lavere og engagementet er højere. Derfor gavner vores arbejde med social ansvarlighed ikke blot den enkelte og samfundet – det skaber også en bedre bundlinje for vores virksomhed,” siger Flemming Bendt, som udover posten som adm. direktør i ISS Facility Services også er medlem af VFSA.

Blandt de nordjyske virksomheder, som deltager på dagen er Brovst Malerfirma, hvor malermester Alex Thomsen deltager i en tema-session, der sætter fokus på, hvordan byggeriet kan tiltrække unge til branchen. Brovst Malerfirma har 13 medarbejdere, og har altid taget imod lærlinge.

”Vi er forpligtet til at tage lærlinge ind for at uddanne nye til faget. Jeg har selv været i stand til at finde de folk, jeg skal bruge, men jeg kan høre på mine kollegaer, at der er mangel på arbejdskraft i branchen,” siger Alex Thomsen.

• job
  • beskæftigelse
  • arbejdskraft

Cabi er en non-profit organisation under Beskæftigelsesministeriet. Vi formidler rådgivning, viden og værktøjer til virksomheder og jobcentre om, hvordan man i praksis får succes med at ansætte og fastholde mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet. Fx personer fysisk eller psykisk handicap, sociale problemer eller sygdom.

Sammen med jobcentre og virksomheder skaber vi løsninger, der forandrer og virker i praksis, så flere kommer i job.

VirksomhedsnetværkCabi er Danmarks største netværk af socialt ansvarlige virksomheder med over 5.500 medlemmer. Netværket har som mission at inspirere, udvikle og fremme virksomhedernes sociale ansvar.