Pressemeddelelse -

Refurb A/S er nomineret til prestigefyldt pris for sit sociale ansvar og miljøvenlige forretningsmodel

Hornslet-virksomheden går all-in på genanvendelse af it-udstyr og løser mange opgaver ved at rekruttere socialt ansvarligt. Det bringer Refurb A/S i spil til CSR People Prize 2022. Prisen uddeles ved Cabis Topmøde torsdag den 9. juni på Hindsgavl Slot ved Middelfart.

CSR People Prize har eksisteret siden 1999 og er videnshuset Cabis hyldest til virksomheder, der gør en særlig indsats for, at udsatte kan få en chance på arbejdsmarkedet. Priserne går til virksomheder, der ansætter mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet, fastholder ansatte, som risikerer at miste jobbet, eller som forebygger nedslidning, stress eller mistrivsel.

Juryen med repræsentanter fra erhvervslivet, forskningsverdenen og investorer har i år haft en interessant opgave med at indskrænke feltet af de mange indstillede virksomheder til de ni endeligt nominerede.

I år uddeles også en CSR People Særpris, og det er netop i denne kategori, at Refurb A/S er en af de tre nominerede. Særprisen går til en virksomhed, som gennem en grøn omstilling af forretningen skaber arbejdspladser til personer med udfordringer udover ledighed.

Udvikler nye produkter af udtjente materialer
Refurb A/S formår i kraft af en cirkulær forretningsmodel at arbejde med både en økonomisk, social og miljømæssig bundlinje. De opkøber brugt it-udstyr fra virksomheder og det offentlige med henblik på genbrug. For hver brugt computer, som virksomheden videresælger, spares op mod 300 kilo CO2.

Dertil skal lægges ressourcebesparelse på at udvinde metaller og materialer til ny produktion, hvilket mindsker vandforbrug, mængden af giftige kemikalier, samt luft-, jord- og vandforurening.

Juryen bag prisen fremhæver også virksomheden for at tage et stort socialt ansvar. I mere end ti år har Refurb A/S haft en ambition om, at mindst 20 procent af medarbejderne skal rekrutteres fra kanten af arbejdsmarkedet.

En kultur med respekt for forskellighed
Aktuelt varetages 14 ud 55 stillinger hos Refurb A/S af medarbejdere, som kategoriseres som personer, der har været eller er på kanten af arbejdsmarkedet, fx flygtninge, udsatte unge, personer med et fysisk eller psykisk handicap eller fleksjobbere.

Ved at rekruttere bredt har Refurb A/S skabt en kultur båret af respekt for den forskellighed, der ligger i medarbejdergruppen. Virksomheden gør samtidig en dyd ud af, at medarbejdere kun ansættes for at løse en opgave. Alle er med til at skabe værdi for sig selv og forretningen, og ingen er aktiveret blot for aktiveringens skyld. Det udgangspunkt er for mange nøglen til trivslen.

CSR People Prize uddeles i år i tre kategorier:

• Virksomheder med flere end 250 ansatte
  • Virksomheder med op til 250 ansatte
  • CSR People Prize Særpris til den grønne og socialt ansvarlige arbejdsplads

Refurb A/S er nomineret til CSR People Særpris sammen med Fischer Lighting og HORN Bordplader A/S.

Vinderen afsløres på Topmøde i juni
CSR People Prize uddeles ved Cabis Topmøde 2022 under temaet ”Arbejdskraft nu – og til den grønne omstilling”. Topmødet, der afholdes torsdag den 9. juni 2022 på Hindsgavl Slot ved Middelfart, er åbent for beslutningstagere i virksomheder.

Læs mere om Topmødet og tilmeld dig her

Direktør hos Refurb A/S, Jakob Kokfelt: 3841 3686 / jko@refurb.dk
Marketingansvarlig hos Cabi, Marianne Lyngberg Nilsson: 4113 7281 / man@cabiweb.dk

Fakta om CSR People Prize – uddelt af Videnshuset Cabi siden 1999:

• Med CSR People Prize hædres de virksomheder, som ansætter udsatte mennesker og derved opnår en forretningsmæssig og menneskelig gevinst
  • CSR People Særpris har i 2022 fokus på virksomheder, der gennem en grøn omstilling af forretningen skaber arbejdspladser til personer med udfordringer udover ledighed
  • Juryen til CSR People Prize 2022 består af:
    • Marianne Bøttger, CEO, Arriva Danmark
    • Lars Jannick Johansen, stifter og ledende partner, Den Sociale Kapitalfond
    • Sara Krüger Falk, direktør, Global Compact Network Denmark
    • Mette Neville, professor og leder af Center for Små og Mellemstore Virksomheder på Aarhus Universitet
    • Steen Gade, formand for Rådet for Samfundsansvar og Verdensmål
    • René Kusier, fuldmægtig, Erhvervsstyrelsen
    • Mette Rønnau, formand for juryen og direktør i Cabi.

• rummelig
  • cabi
  • indvandrere
  • unge