Socialt ansvar er godt for forretningen

Virksomheder som tager socialt ansvar giver sig selv et godt omdømme. Og det kan blive en konkurrencefordel i en fremtid med mangel på arbejdskraft. Hos Højer Møbler i Vodskov falder det helt naturligt, at man tager ansvar for de svageste i samfundet.

Topledere fra en række danske virksomheder sætter mandag den 18. september hinanden stævne i Aalborg Kongres & Kultur Center, hvor de skal drøfte muligheder og løsninger på de udfordringer, der tegner sig for fremtidens arbejdsmarked. Det sker med konferencen Alternative rekrutteringsveje.

En væsentlig udfordring i de kommende år bliver mangel på arbejdskraft og en prognose, som Dansk Erhverv offentliggjorde i juli, viser, at otte ud af 11 nordjyske kommuner kommer til at mangle kvalificeret arbejdskraft i 2020.

Derfor bør virksomheder overveje alternative veje til at rekruttere medarbejdere, og det kan fx være at tage imod mennesker, som ellers ikke står forrest i ledighedskøen. Det mener Mette Rønnau, direktør for videns- og netværkshuset Cabi, som er en non-profit-organisation under Beskæftigelsesminisiteriet.

En vej til loyale medarbejdere

”Virksomhederne er nødt til at se sig om efter nye måder at finde medarbejdere, og det kan fx være gennem rekruttering af mennesker på kanten af arbejdsmarkedet. Vi har mange års erfaring med, at gennem den rette opkvalificering og træning, kan de blive til gode og meget loyale medarbejdere,” siger hun.

Cabi arrangerer konferencen i samarbejde med VFSA – Virksomhedsforum for Socialt Ansvar, Business Region North Denmark, Kommunekontaktrådet i Nordjylland, Regionalt Arbejdsmarkeds Råd Nordjylland og Vækstforum Nordjylland.

”I konferencens program har vi lagt vægt på, at mange af de brancher, som allerede nu mangler arbejdskraft kan blive inspireret og få tips og tricks til alternative veje til rekruttering. Det er fx byggeri, industri, håndværk og turist- og serviceerhvervene,” siger Mette Rønnau.

Virksomhedsejer: Vi har et ansvar

For mange virksomheder er det helt naturligt at tage et socialt ansvar. Det gælder fx Højer Møbler i Vodskov, hvor grundlægger og ejer Jens Højer har taget adskillige ledige i arbejdsprøvning samt ansat medarbejdere i fleksjob og småjob. Hos Højer Møbler strækker det sociale ansvar sig langt tilbage.

”Jeg har fx en kurdisk mand på lageret, som nærmer sig 15 års ansættelse. Han laver stadig fejl, fordi han ikke er så god til dansk, men det har jeg valgt at bære over med, for vi har et ansvar for de svageste i samfundet, og vi har et problem, hvis vi bare hælder dem ud i arbejdsløshed. Det bliver dyrt for os alle sammen,” siger Jens Højer.

Gevinst på flere fronter

Højer Møbler mangler ikke selv arbejdskraft i øjeblikket, men de gør sig selv en tjeneste på flere fronter, når de tager et socialt ansvar. Det mener Lene Kjelgaard Jensen, formand for Business Region North Denmark og borgmester i Thisted (K).

”En ting er, at man kan skaffe arbejdskraft ved at inkludere ledige fra kanten af arbejdsmarkedet. Men vi ved også, at det smitter positivt af på trivslen blandt medarbejderne, når arbejdspladsen er med til at hjælpe andre. Og for virksomhederne er der god brandingværdi over for lokalområdet og forbrugerne, som bliver mere og mere socialt bevidste,” siger Lene Kjelgaard Jensen.

Fra flygtning til fastansat

De Forenede Damvaskerier i Aalborg Øst kan også skrive under på, at det kan lade sig gøre at ansætte mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet.

”Siden 2000 har vi haft et tæt samarbejde med Jobcenter Aalborg, hvor vi på forskellig måde har skabt job til mennesker på kanten af arbejdsmarkedet, og det er både flygtninge og folk vi har ansat i fleksjob,” siger Morten Christensen, områdechef for De Forenede Dampvaskerier i Aalborg Øst.

”For nylig tog vi imod ni fuldstændig nyankomne flygtninge, og et halvt år efter er tre af dem nu fastansat. Det fungerede godt, og er en model, vi kommer til at gentage med ni nye flygtninge,” fortsætter Morten Christensen.

• Direktør Mette Rønnau, Cabi: 8620 8360 / mer@cabiweb.dk
  • Formand Lene Kjelgaard Jensen, Business Region North Denmark: 2426 5250 / lekj@thisted.dk
  • Virksomhedsejer Jens Højer, Højer Møbler: 2183 1920 / jh@hojermobler.dk
  • Områdechef Morten Christensen, De Forenede Dampvaskerier: 2210 3535 / mch@dfd.dk

Fakta om konferencen

• Videns- og netværkshuset Cabi og VFSA – Virksomhedsforum for Socialt Ansvar holder årligt en konference med det formål at sætte fokus på virksomhedernes sociale ansvar. Formålet med konferencen er at motivere og inspirere flere virksomheder til at tage et socialt ansvar.
  • I år er titlen på konferencen Alternative rekrutteringsveje, når din virksomhed mangler arbejdskraft, og er arrangeret i samarbejde med Business Region North Denmark, Regionalt Arbejdsmarkeds Råd Nordjylland, Vækstforum Nordjylland og Kommunekontaktrådet i Nordjylland.
  • Konferencen afholdes 18. september i Aalborg Kongres & Kultur Center, og der forventes 250 deltagere.
  • Blandt oplægsholderne på konferencen er bl.a.:
  • Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V)
  • Borgmester i Thisted og formand for Business Region North Denmark Lene Kjelgaard Jensen (K)
  • Borgmester i Aalborg Thomas Kastrup Larsen (S)
  • Adm. direktør for ISS Facility Services Flemming Bendt
  • Erhvervskvinde og tidligere direktør for Call Me Hanne Lindblad

Journalister er velkomne til konferencen.

Fakta om Cabi

• Videns- og netværkshuset Cabi er en non-profit-organisation under Beskæftigelsesministeriet.
  • Cabi formidler rådgivning, viden og værktøjer til virksomheder og jobcentre om, hvordan man i praksis får succes med at ansætte og fastholde mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet.
  • I samarbejde med jobcentre og virksomheder skaber Cabi løsninger, der forandrer og virker i praksis, så flere kommer i job.
  • Cabi driver desuden VirksomhedsnetværkCabi med 6.000 medlemmer, der arbejder med socialt ansvar.

www.cabiweb.dk

Fakta om VFSA

• VFSA – Virksomhedsforum for Socialt Ansvar består af ledere fra en række af landets største virksomheder.
  • VFSA har til formål at udbrede kendskabet til virksomhedernes sociale ansvar med det formål at inspirere flere virksomheder til at engagere sig socialt.
  • VFSA er desuden et rådgivende organ for beskæftigelsesministeren.

www.vfsa.dk

• csr

Cabi er en non-profit organisation under Beskæftigelsesministeriet. Vi formidler rådgivning, viden og værktøjer til virksomheder og jobcentre om, hvordan man i praksis får succes med at ansætte og fastholde mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet. Fx personer fysisk eller psykisk handicap, sociale problemer eller sygdom.

Sammen med jobcentre og virksomheder skaber vi løsninger, der forandrer og virker i praksis, så flere kommer i job.

VirksomhedsnetværkCabi er Danmarks største netværk af socialt ansvarlige virksomheder med over 5.500 medlemmer. Netværket har som mission at inspirere, udvikle og fremme virksomhedernes sociale ansvar.