Tvis-virksomhed vinder fornem pris for sit stærke sociale ansvar

BM Silo i Tvis ved Holstebro har netop vundet CSR People Prize 2021 for virksomhedens store sociale arbejde. Det er en indsats, hvor fx udsatte unge, flygtninge og kontanthjælpsmodtagere får chancen for at bevise deres værd og finde vej til job.

CSR People Prize har eksisteret siden 1999, og er Cabis hyldest til virksomheder, der gør en særlig indsats for, at udsatte kan få en chance på arbejdsmarkedet. Det kan fx være virksomheder, der ansætter mennesker fra kanten, fastholder ansatte, som risikerer at miste jobbet eller som forebygger fx nedslidning, stress eller mistrivsel.

Cabi har netop kåret vinderne af CSR People Prize 2021 i de tre kategorier:

• Virksomheder med over 250 ansatte
  • Virksomheder med op til 250 ansatte
  • CSR People Særpris – Cirkulær økonomi og arbejde til flere.

BM Silo vinder prisen for virksomheder med op til 250 ansatte foran de to andre finalister Proshop og Simply Cooking A/S.

Jury: Dedikeret og mangesidet social indsats

Juryen bag prisen fremhæver BM Silo som en virksomhed, der gennem adskillige år har vist, at rekruttering af medarbejdere fra kanten af arbejdsmarkedet ikke er nogen hindring for at drive en god forretning. Alle teknisk design-elever hos BM Silo er fx voksenelever under revalidering, som har fysiske eller psykiske udfordringer og lange sygemeldinger bag sig.

Virksomheden, der producerer siloer, tager også et stort ansvar for at uddanne nye klejnsmede, og en del af virksomhedens lærlinge er unge, som har boglige, sociale eller psykiske vanskeligheder. Med mentorhjælp, sidemandsoplæring og lektiehjælp fra ansatte hos BM Silo lykkes det at føre de unge til svendeprøve med flotte resultater.

”BM Silo har arbejdet med alternativ rekruttering som en grundtanke i mange år. De formår at udvikle virksomheden med mennesker i centrum. Det er bæredygtig ledelse frem mod 2030. Og det honorerer vi i dag med CSR People Prize 2021,” siger Mette Rønnau, formand for juryen og direktør for Cabi.

Juryen bemærker desuden, at BM Silo har en mangesidet social indsats, som er dybt forankret i virksomheden med et bredt felt af CSR dedikerede ansatte. Det kommer bl.a. til udtryk gennem et nøje fokus på at undgå nedslidning og sygefravær.

Konference med fokus på bæredygtig ledelse

CSR People Prize blev uddelt ved Cabis årskonference 2021 Bæredygtig Ledelse – Vejen til 2030, som blev afholdt virtuelt for knap 500 deltagere den 24. marts 2021.

Læs mere om konferencen og prisuddelingen

• Seniorkonsulent Marianne Lyngberg Nilsson, Cabi: 4113 7281 / man@cabiweb.dk

FAKTA – CSR People Prize:

• Formålet med CSR People Prize er at vise, hvordan virksomheder kan gøre en særlig indsats for udsatte mennesker, og vise potentialet i ledige uden for arbejdsmarkedet.
  • Med CSR People Prize hyldes de virksomheder, der gør en særlig indsats for udsatte grupper på arbejdsmarkedet, og som via konkrete initiativer viser, at de via partnerskaber lykkes med at skabe nye veje til social inklusion.
  • CSR People Prize er samtidig et eksempel på, hvordan Verdensmål 8 om anstændige jobs og økonomisk vækst kan indfries i praksis til inspiration for andre virksomheder.

• csr

Cabi er et nonprofit videnshus med bevilling fra Beskæftigelsesministeriet. Vi arbejder for et socialt ansvarligt arbejdsmarked, hvor mennesker og virksomheder lykkes. Det gør vi ved at stille brugbar viden og operationelle værktøjer til rådighed for virksomheder og kommuner, der ønsker at fremme: