​Sjov, afrikansk bydel åbnet på Lolland

Jungletrommer, lerhytter, et termitbo og brændt jord på dansk grund? Den er god nok. Selvom det mest af alt lyder som en afrikansk landsby, er det den nye legeplads i Knuthenborg Safaripark. “Hele legepladsen er i afrikansk stil, så den passer ind i Limpopoland,” forklarer Christoffer Knuth

Selvom Knuthenborg efterhånden er en ældre dame og i år kan fejre 50 år, er der stadig plads til leg i nordeuropas største safaripark. Jubilæet fejres nemlig ikke kun med de nye savannetelte, der gør det muligt at sove i parken med dyrene, men også med en ny legeplads ved Limpopoland, der har forlystelser og aktiviteter til timevis af sjov.

“De mindste gæster er allerede vilde med vores nye, flotte legeplads og prøver særligt rutsjebanen igen og igen. Men den er også god for forældrene, da den er bygget gennemsigtigt, så det er let for forældrene at følge deres søde legebørn, når de svinger sig som Tarzan eller rider en tur på ryggen af en vild krokodille,” fortæller Christoffer Knuth, der er lensgreve og ejer af safariparken. Han tilføjer: “For selvom vi har mere end 1000 vilde dyr i parken, kan man også godt få brug for selv at lave abekattestreger, når man er på besøg hos os - uanset om man er barn eller voksen.”

Legepladsen indeholder alt fra hoppepude, vand- og sandleg, tømmerflåder, klatretårne, rutsjebaner, svævebane, labyrint, balanceleg, livagtige trædyr og gynger til legehuse og hængebroer, hvor legen og fantasien kan få frit løb.

Autentisk legeoplevelse i øjenhøjde

Det var vigtigt for Christoffer Knuth, at den nye legeplads skulle passe sammen med resten af Limpopoland. “Limpopoland er ét stort legeområde, og derfor skal alle elementerne hænge sammen. Det betød, at legepladsen skulle være autentisk afrikansk med materialer i sten og træ - og alligevel med et blødt underlag, så de små ikke slår sig, når de tumler rundt. Hvis jeg skal sige det selv, så er legepladsen blevet både unik og spektakulær, fyldt med spændende udfordringer og muligheder. Det skyldes det gode samarbejde, vi har haft med CADO. De har i den grad formået at leve sig ind i vores kultur, udtryk og vision og leveret en legeplads, der kan give vores mange unge gæster en kompromisløs afrikansk legeoplevelse for alle sanser.”

Carsten Jørgensen, ejer af CADO, der forhandler legepladser, er også glad for samarbejdet - men mener, at det er børnene selv, der skaber legen:

“Vi er utrolig stolte af at kunne give Knuthenborg mulighed for at præsentere deres gæster for en af Danmarks flotteste og mest spændende legepladser,” fortæller han og fortsætter: “Bevægelse er liv - og der er masser af muligheder for at bevæge sig i Knuthenborg. Vi har lavet nogle skæve og finurlige ting ud fra vores viden om, hvad der virker og ikke virker, men i sidste ende handler det jo om, hvorvidt det bliver brugt af en masse glade børn. Det motiverer os. Og det er også derfor, vi altid siger ‘årh, hvad vil være rigtig fedt, hvis jeg sænkede mig selv en meter og kiggede?’ Så tegner vi noget åndsvagt og sidder med små, krøllede, bankende hjerter og synes selv, det er skide skægt. Nogle gange bliver det hele så endnu sjovere, når vi ser, hvordan børnene rent faktisk bruger det. Et godt eksempel er, at en af de mest solgte gynger er fugleredegyngen, som oprindeligt er opfundet til handicapområdet, altså folk med tilgængelighedsbesvær, for så kunne de ligge der og få en sanselig oplevelse. Man fandt dog hurtigt ud af, at alle andre børn også var vilde med det, fordi de kunne være mange i på en gang, og senere hang teenagere også ud i den. Så vi har udviklet en legeplads til Knuthenborg fyldt med muligheder, men det er børnene, der skaber de vilde jungleeventyr på den.”

• limpopoland
  • knuthenborg safari
  • safari
  • knuthenborg
  • faldunderlag

CADO har et klart mål – vi vil gennem produktion og levering af unikke produkter gøre en forskel og skabe harmoni og balance, med respekt for vores kommende generationer.

Vi er repræsenteret i hele Skandinavien med afdelinger i både Danmark, Sverige og Norge og har i mange år designet, produceret og leveret legepladser, sports- og bevægelsesprojekter og uderum med professionel og kompetent rådgivning, høj service, unikke produkter og præcis levering.

Vi vil være det førende legepladsfirma inden for design af uderum – og det forpligter. Derfor har vi altid fokus på vores grundværdier: troværdighed, innovation & bæredygtighed.

Carsten Jørgensen

Direktør