Handicapteamet tager afstand fra svindel med BPA-midler

Handicapteamet tager afstand fra svindel med BPA-midler

For en gruppe af danskere er BPA-midler en uundværlig del af deres hverdag. BPA-ordningen sikrer nemlig, at den del af befolkningen som lever med for svære fysiske og psykiske handicap til at kunne klare sig alene, får den personlige hjælp og pleje de har brug for. Derfor er det dybt foruroligende, når flere og flere sager med BPA-svindel dukker op i medierne. Derfor tager firmaet Handicapteamet, som hjælper handicappede med at finde hjælpere, nu afstand til svindlen.

En dokumentar fra DR viser, hvordan et privatejet firma har fusket med borgeres BPA-midler, ved blandt andet ikke at udbetale løn til hjælpere, forfalske dokumenter, samt kræve flere penge fra kommunen til midler ved at afsætte flere hjælpetimer. Dette giver stor utryghed blandt de udsatte borgere, der hårdt har brug for den hjælp, de har krav på, som kan føle sig vildledte i forhold til, hvilken type ordning de skal vælge. Derfor rådes man til at være påpasselig, når man vælger handicaphjælpere. Et af de firmaer, der tager afstand til svindlen, er Handicapteamet, som er medlem af Dansk Erhverv.

Initiativer, der tages for at forhindre svindel

Handicapteamet er blandt flere firmaer, foreninger og organisationer, som prøver at tage hånd om problemet. De forsøger blandt andet lovmæssigt at få skabt sikrere rammer for, hvordan ordningerne bliver udført.

Det kan blandt andet handle om hvordan man administrerer de enkelte sagers ordninger økonomisk, så der så vidt det er muligt undgås misforståelser eller ligefrem svindel. Er BPA-ordningerne lavet som en fast bunden aftale mellem borger og kommune, vil det være svære for korrupte firmaer at lave ændringer i aftalen, uden at skulle indblande begge, og dermed hurtigere blive afsløret.

Handicapteamet prøver også at gøre det nemmere for personer med specielle behov at finde etiske og reelle arbejdsgiverforeninger med en fast overenskomst, så hverken borger eller handicaphjælper bliver taget ved næsen.

Træd varsomt

Det gælder om at være forsigtig, når man skal vælge det firma, der skal stå for ens handicaphjælp. Spørg dig frem blandt andre, som modtager BPA, da de vil kunne give gode råd og vejledning til, hvilke firmaer man bør vælge, og hvilke man bør undgå.

Er man i tvivl er det en god idé at vælge et firma som Handicapteamet, som er en del af Dansk Erhverv eller Handicapbranchen Danmark, da man sikres en større sikkerhed. Når man så har valgt et firma er det en god idé at tjekke om det pågældende firma er godkendt af Socialtilsynet i den pågældende region. Dette er lovpligtigt, så er firmaet ikke godkendt rådes man til at finde et andet. Er man i tvivl om, hvorvidt et firma er godkendt, kan man altid kontakte Socialtilsynet. De vil også kunne føre en i retning af autoriserede firmaer.

Man skal kigge efter et firma eller en forening, som opretholder bestemt niveau af professionalisme. Her er man i højere grad sikret imod at blive snydt.

Heidi Merl fra Handicapteamet udtaler ”Vælger du et firma som Handicapteamet der har tilgået overenskomst, kan du altid være tryg ved dit arbejdsgiverfirma. Som minimum bør man også altid undersøge, om det valgte firma er godkendt af Socialtilsynet”

Heidi Merl

BPA og Helhedsløsninger 53796620