Canon lancerer sit letteste fullframe-kamera i EOS R-systemet

Canon lancerer sit letteste fullframe-kamera i EOS R-systemet

EOS R8 giver fotografer de værktøjer, de har brug for til at øge kreativiteten med fullframe

Søborg, Danmark, 8. februar 2023 - Canon Europe annoncerer EOS R8, et nyt spejlløst fullframe-kamera, som arver teknologien fra det funktionsrige EOS R6 Mark II. Med et kompakt design, der minder om EOS RP, giver denne effektive kombination foto-/videoentusiaster og studerende de værktøjer, de har brug for til at tage springet med deres passion.

EOS R8 har en fullframe CMOS-sensor med 24,2 Megapixel opløsning, høj ISO og forbedret dynamikområde, og det er det ideelle valg til portræt-, event- og landskabsfotografering, så du får et bredere og mere kunstnerisk perspektiv. Sammen med lanceringen af RF 24-50mm F4.5-6.3 IS STM, et lille og let zoomobjektiv i RF-serien, skaber parret en kompakt, men effektiv udstyrstaske, der giver fotografer mulighed for at udforske kreativitet i fullframe.

Fullframe-kvalitet i et letvægtshus

EOS R8 tilbyder alle fordelene ved fullframe-billedkvalitet og har en fullframe CMOS-sensor med 24,2 Megapixel opløsning, der kan opnå samme opløsning som EOS R6 Mark II. Den klasseførende sensor giver en hurtig læsehastighed, der låser op for en række avancerede funktioner, herunder en reduceret rolling shutter, der muliggør kontinuerlig optagelse ved 40 billeder/sek. og støjsvag høj ISO op til 102400. Dette gør EOS R8 perfekt til optagelse i omgivelser, hvor der er svagt lys, og hvor motiver bevæger sig rundt. Det forbedrede dynamikområde giver også mulighed for at tage flotte billeder med stærke farver, og fullframe-sensoren giver en lavere dybdeskarphed, der skaber en blød baggrund og hjælper med at få motivet til at skille sig ud.

Med en vægt på ca. 461 g (med kort og batteri) er EOS R8 Canons letteste fullframe-kamera i EOS R-systemet til dato. Kameraet måler 132,5 x 86,1 x 70 mm og har samme mål som EOS RP med en række ekstra professionelle funktioner i det kompakte hus. EOS R8 har en elektronisk søger med en opløsning på 2,36 mio. punkter, der fungerer ved op til 120 billeder/sek., og understøtter UHS-II SD-kort. Det intuitive interface gør kameraet nemt at betjene på farten med en nyttig funktionsvælger med 12 metoder på tværs af stillbilleder og videooptagelse og en dedikeret kontakt til at skifte mellem foto- og filmoptagelse.

Fang livet i bevægelse

Den avancerede sensor på EOS R8 optager 4K 60p-optagelser i fuld bredde, som oversamples fra 6K-sensordata for skarpt, detaljeret videoindhold samt 180 fps Full HD-optagelse til slowmotion-videoer. For at understøtte dem, der gerne vil forbedre deres evner inden for video, understøtter dette kamera Canon Log 3 ved 10-bit YCbCr 4:2:2 H.265 intern optagelse, som giver større dynamikområde og mere fleksibilitet i efterproduktionen. Alternativt kan HDR PQ- og HDR Movie-funktionerne vælges, så de passer til dem med et HDR-workflow, og de producerer et rent HDMI-output til kompatible enheder.

EOS R8 har en funktion, der kompenserer for ændringer i synsvinklen, når fokusafstanden justeres, for at bekæmpe fokusforvrængning under optagelse af bevægelse. Kameraet giver også længere optagelsestid på op til to timers normal videooptagelse1, hvilket er ideelt til optagelse af vlogs eller ved events.

Med den samme Dual Pixel CMOS AF II som EOS R5 og EOS R6 Mark II fokuserer EOS R8 på helt ned til 0,03 sekunder2selv ved 40 billeder/sek. med den elektroniske lukker. Dette intelligente system registrerer og sporer en række motiver, herunder dyr, køretøjer og mennesker, og det kan registrere hoved, ansigt og øjne for en præcis fokusering. For at opnå større kontrol er det endda muligt at vælge, hvilket øje der skal prioriteres. For at forenkle registrering på tværs af en lang række motiver kan brugerne vælge den automatiske indstilling, som vælger motivet ud fra billedets sammensætning. Denne ydeevne gælder for optagelser i svagt lys helt ned til -6,5 EV3.

Forbedrede netværksmuligheder

Med indbygget 2,4 GHz Wi-Fi®- og Bluetooth®-tilslutning4 kan brugere nemt dele deres arbejde og gøre brug af Camera Connect-appen, mens WPA/WPA2/WPA3-personlig godkendelse sikrer en sikker forbindelse. For iPhone-ejere er EOS R8 iOS MFI-certificeretTM 5, hvilket gør direkte download og betjening mulig. EOS R8 kan bruges som webcam med understøttelse af UVC (USB Video Device Class) og UAC (USB Audio Device Class). Brugere med et abonnement på image.canon kan udnytte Neural Network Image Processing Tool6 til avanceret støjreduktion og moiré-reduktion, der giver naturligt udseende JPEG- og HEIF-billeder.

Canon har også foretaget opdateringer på image.canon og udvidet brugen til en række nye brugere med Adobe® Lightroom®-film og erhvervssupport, der muliggør kompatibilitet med en række services, herunder Frame.io- og Google PhotoTM-konti 7.

Et lille og let hverdags-zoom

RF 24-50mm F4.5-6.3 IS STM er et lille og let objektiv med 2x zoom og 24-50mm brændvidde, et godt valg til forbedring af foto- og videofærdigheder, især ved optagelse af portrætter, indendørs eller på rejser. Det tilbyder avanceret billedstabilisering på op til 4,5 stop, hvilket øges til 7 stop, når det er monteret på et EOS R-kamera med IBIS, hvilket betyder, at content creators og fotografer kan optage video og stillbilleder i svagt lys uden behov for et stativ. STM-fokuseringsmotoren er hurtig og støjsvag med ekstra kontrol fra en objektivkontrolring, der kan tilpasses, og som giver brugerne mulighed for at skifte mellem forskellige metoder, så de kan optage og filme som en professionel. Takket være RF-fatningen fungerer RF 24-50mm F4.5-6.3 IS STM sammen med kameraer i EOS R-serien for at understøtte en lang række billedforbedringsfunktioner i kameraet, herunder panorering i motivtilstand og korrektion af fokusforvrængning til film.

EOS R8 – vigtige funktioner

• Fullframe CMOS-sensor med 24,2 Megapixel opløsning
  • 6K oversamplet 4K 60p videooptagelse i fuld bredde og 180 fps Full HD-optagelse
  • EVF med høj opløsning på 2,36 millioner punkter kører ved en maksimal opdateringshastighed på op til 120 fps
  • Intelligent motivregistrering af dyr, køretøjer og mennesker
  • Wi-Fi og Bluetooth giver en forbindelse, der altid er aktiv
  • 2x standard zoomobjektiv, der dækker et vidvinkelfelt, der starter fra 24mm
  • Optisk billedstabilisering op til 4,5 stop
  • Op til 7 stop med koordineret styring af OIS x IBIS
  • STM af ledeskruetypen til jævn AF ved film
  • Kompakt, let og brugervenligt design

RF 24-50mm F4.5-6.3 IS STM – vigtige funktioner

Canon EOS R8 og RF 24-50mm har salgsstart i april og priserne er:

Canon EOS R8: kr. 14.399 inkl. moms

Canon RF 24-50 kr. 3.249 inkl. moms

1 Op til 5 sekunders pre-recording mulig. Hvis kameraets interne temperatur bliver for høj, reduceres optagelsestiden muligvis. Optagelse af 4K UHD 59,94p i ca. 30 minutter uden varmegrænse er mulig, hvis der startes fra +23 °C. I andre funktioner er der ingen grænse på grund af varme.

2 Korrekt pr. 8. februar 2023. Baseret på CIPA-retningslinjer med en intern målemetode. Ved en fokuseringslysstyrke på EV 12 (ISO 100), ved stuetemperatur, i M-metode, med RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, optagelse af stillbilleder med udløserknappen, 1-punkts AF (midterste AF-punkt) og One-Shot AF.

3 Med et f/1.2-objektiv, midterste AF-punkt, One-Shot AF, ved 23 °C, ISO 100.

4 Udstyret med Bluetooth® lavenergiteknologi. Bluetooth®-navnet og -logoet er registrerede varemærker tilhørende Bluetooth SIG, Inc., og enhver brug af sådanne mærker af Canon Europe Ltd. er under licens. Andre varemærker og handelsnavne tilhører de respektive ejere. Wi-Fi® er et registreret varemærke tilhørende Wi-Fi Alliance. Bluetooth®-navnet og -logoet er registrerede varemærker tilhørende Bluetooth SIG, Inc., og enhver brug af sådanne mærker af Canon Inc. er under licens. Andre varemærker og handelsnavne tilhører de respektive ejere.

5 Apple, Apple TV, Apple Watch, iPad, iPad Air, iPad Pro, iPhone og Lightning er varemærker tilhørende Apple Inc., registreret i USA og andre lande. tvOS er et varemærke tilhørende Apple Inc. iPhone er et varemærke tilhørende Apple Inc., registreret i USA og andre lande. IOS er et varemærke eller et registreret varemærke tilhørende Cisco i USA og andre lande og bruges under licens. QR Code er et registreret varemærke tilhørende DENSO WAVE INCORPORATED.

6 image.canon app og abonnement er gratis, men Cloud Raw-billedbehandling er en abonnementsbaseret betalingsservice, der kræver separat abonnement på sas.image.canon. Canons Neural Network Image Processing Tool er tilgængeligt via DPP som en del af efterbehandlingsprocessen på en computer eller Neural Network Image Processing fra image.canon, som kan udføres direkte fra kameraet.

7 Google Play og Android er varemærker tilhørende Google LLC.

Kategorier

Canon Europa er som den regionale salgs- og marketingorganisation for Canon Inc. repræsenteret i 116 lande og beskæftiger flere end 19.000 personer i Europa, Mellemøsten og Afrika (EMEA). Canon Danmark A/S tilhører den europæiske organisation og beskæftiger ca. 300 medarbejdere og omsætter for ca. 600 mio. kr. årligt.

Martin Elnebo

Product Intelligence Professionel +4570155005
Thomas Leopold Kronbo

Marketing & Sales Excellence Director +4544882440

Canon Danmark

Canon blev grundlagt i 1937 med det specifikke formål at fremstille det bedste kvalitetskamera til sine kunder og har gennem sin utrættelige passion for the Power of Image siden udvidet sine teknologier på mange andre markeder og etableret sig som verdensførende leverandør af både consumer- og business-imagingløsninger.  Blandt selskabets løsninger findes produkter, der strækker sig fra digitale kompakt- og spejlreflekskameraer over broadcast-objektiver og bærbare røntgenapparater til multifunktions- og produktionsprintere, som alle er understøttet af et udvalg af værdiskabende løsninger.
Canon investerer kraftigt i forskning og udvikling for at kunne levere de bedste og mest innovative produkter og services til sine kunder. Canon giver dermed enhver kunde – fra hobbyfotografen til professionelle printvirksomheder – muligheden for at realisere deres egen passion for billedet.
Canons virksomhedsfilosofi er Kyosei – ‘at leve og arbejde sammen for det fælles bedste’. I EMEA stræber Canon Europa efter en bæredygtig udvikling af sin forretning, med fokus på at reducere sin egen påvirkning på miljøet og ved at hjælpe sine kunder til at mindske deres, når de bruger Canons produkter, løsninger og services. Canon har opnået en global ISO 14001-godkendelse, hvilket demonstrerer en miljøledelsesstandard i verdensklasse.
Mere information om Canon Europa findes på: www.canon.dk

Canon Danmark