Carglass® giver dig 5 tips til en ferieklar bil

Dette bør du tænke på før du tager på bilferie

Skal du på biltur til sommer? Skal du køre rundt i Danmark eller skal du på en længere tur i Europa. Uanset om du skal køre kort eller langt, så finder du nogle gode og vigtige tips til en tryg og sikker bilferie her.

1. Klargør motoren

Sørg for motorolien er ny og frisk! Det ruster bilen til lange og varme ture og reducerer chancen for at haverere. Hvilken type olie du skal bruge, kan du læse i instruktionsbogen. Ved enkelte biler bliver det anbefalet at bruge en slags olie til sommer og en anden til vinter. Husk at tjekke batteriets tilstand og ladekapacitet inden du rejser.

2. Tjek dæk og lufttryk

Sørg for alt er i orden med dæk og lufttryk før du starter din bilferie. Tjek altid kvaliteten på sommerdækkende før du begiver dig ud på tur. Gode dæk er vigtige for din sikkerhed. Dækkene taber stabilitets-. aquaplanning- og bremseegenskaber efterhånden som de slides og mønstret bliver mindre.

Husk også at en fuldpakket feriebil er tungere end en hverdagsbil. Chancen er stor for at du skal putte ekstra luft i dækkene for at bilen skal opretholde køreegenskaberne.

3. Sørg for god sigtbarhed

Puds ruderne inden du tager på ferie - også indvendigt! Trafikfilm reducerer sigtbarheden betydeligt i solen. Sørg for at påfylde sprinklervæske og have gode vinduesviskere både for og bag.

Tjek også at ruden ikke har nogle stenslag. Har du en revne eller et stenslag i ruden, så kan det forværres under en lang biltur. Carglass® kan hjælpe dig med din glasskade inden du tager på ferie. Du kan nemt bestille tid på www.carglass.dk

Er du på bilferie i Europa og har brug for hjælp med en glasskade i din bil, så kan du ringe til Carglass® på 0045 70 11 99 11, så kan du blive henvist til det nærmeste værksted, mens vi i Danmark klarer dialogen med forsikringsselskab.

4. Pak bilen fornuftigt

Pak den tungeste bagage, så langt fremme og så lavt som muligt i bagagerummet. På den måde fordeles vægten mod midten, og bilen vil få bedre køreegenskaber.

Undgå at have løse genstande liggende i bilen. Hvis en flaske vand eller en iPad ligger løst og bliver slynget frem fra bagsædet ved en opbremsning i høj fart, så kan det veje op mod 30 kg og gøre stor skade på både bil og mennesker.

5. Hav det sjovt undervejs

Det kan blive varmt i bilen og når man kører lange strækninger eller møder uforudset kø, så kan det være godt at have lidt ekstra drikkevarer med til alle passagerer.

Spil, bøger eller quizzer er med til at holde humøret og mod oppe hos både store og små. Hvis I bruger iPas, så anbefaler vi at den er fastmonteret under kørsel.

Pauser er vigtige på lange ture, så det anbefales at strække ben eller tage et lille hvil med jævne mellemrum. Små afbræk giver ny energi og kan til og med byde på unikke oplevelser.

Rigtig god tur!

• Biltrafik