Live video via Cibicoms 4G/LTE mobilnet fra F16 rundflyvning

Live video fra F16 rundflyning over Danmark muligt med unikt dansk mobilnetværk

På den årlige Flagdag for Danmarks udsendte den 5. september, kan danskerne i år være med på en F16-rundflyvning over Danmark.
Under flyene er monteret et særligt kamera, som kommunikerer med et netværk på jorden for at muliggøre live-stream af hele den spektakulære overflyvning.
Forsvaret har testet forskelligt udstyr og netværk for at finde en løsning der kunne bruges. Valget faldt på Cibicoms særlige 450 MHz 4G/LTE netværk, fordi det både kunne levere den nødvendige dækning i luftrummet over Danmark og den rigtige hastighed, for at kunne live-streame video fra 1 kilometers højde.

Overflyvningen vil kunne følges live på Flyvevåbnets Facebook sideog TV2 News vil bringe indslag.

Cibicoms 450 MHz 4G/LTE-net har en ekstrem stor rækkevidde og dækker både over land, i farvandene omkring Danmark men også i luftrummet over Danmark, hvilket gør det helt unikt i forhold til andre netværk i Danmark. Derfor er Cibicoms netværk meget velegnet til opgaven, der blev løst i samarbejde med Minitech ApS, der leverer kameraudstyret.

Det er også Cibicoms mål, at nettet skal anvendes til blandt andet at sikre, trådløse kommunikationsløsninger til beredskab, forsyningssektoren, industrien og anden kritisk infrastruktur, men også til at udbygge Cibicoms nationale LoRaWAN-baserede IoT-infrastruktur.

Cibicoms CEO Martin Løbel siger: ”Mobildækningen med vores netværk
op i luften er flere kilometer hvilket betyder, at mobilnetværket potentielt set også kan bruges til kommunikation med de mange droner, der i fremtiden forventes at flyve rundt autonomt over hele Danmark. Der er spændende perspektiver i dette når det handler om sikker trådløs kommunikation” siger Martin Løbel og fortsætter ”Vi har i øvrigt licensen på 450 MHz frem til 2037. Det gør os i stand til at kontrollere alle elementer i vores infrastruktur inklusive selve nettet. Det giver os mulighed for at udvikle nye innovative løsninger til kritisk infrastruktur til eksempelvis det danske beredskab, hvor både driftsstabilitet, cybersikkerhed og kommunikation med fx højtflyvende droner spiller en afgørende rolle”.

Cibicom A/S er den førende operatør af terrestriske broadcast og LoRaWAN baserede Internet of Things (IoT) netværk i Danmark og er desuden egen ISP’er. Cibicom A/S ejer og driver en række op til 300 mter høje sendemaster i hele Danmark, som bl.a. benyttes ved distributionen af tv og radio (AM/FM/DAB) samt det nationale IoT-netværk. Selskabet ejer og driver desuden et nationalt fiberoptisk netværk (3500 km), der har forbindelse til alle sendemaster samt til de fleste væsentlige knudepunkter, programproducenter og broadcastere i Danmark.
Cibicom ejer og driver også en række Tier3-datacentre i Danmark, samt et 450Mhz LTE mobilnet, som bl.a. benyttes til Mashine-to-Mashine kommunikation og til kommunikation til yderområder.

Cibicoms infrastruktur understøtter ud over klassisk tv- og radio distribution, også tekniske leverancer af IoT- og mobilinfrastruktur og forskellige former for radiokommunikation (beredskab/kystradio), Datacenter Colocation og IP-transmission for erhvervsvirksomheder.
Cibicom A/S designer, installerer og driver de tekniske løsninger, har egen landsdækkende serviceorganisation og overvåger alle installationer i en døgnbemandet NOC (Network Operation Center).

Cibicom Services A/S tilbyder masteløsninger til blandt andet telecomoperatører.

Cibicom koncernen i Danmark har mere end 130 medarbejdere og omsætter årligt for cirka 350 millioner kroner.

Cibicom tilbyder IoT, IP- og radio/tv broadcast infrastruktur og datacentre, samt masteløsninge til mobiloperatører.

Cibicom projekterer, etablerer, driver og yder service på driftsikre, landsdækkende infrastrukturer og løsninger. Cibicom disponerer over landets mest attraktive mastepositioner og fremfører radio, tv, IoT og data til hver en krog af landet.

Med et landsdækkende backbone og accessnetværk, der er designet til høj tilgængelighed og redundant fremføring, tilbyder vi løsninger, der spænder fra enkelte forbindelser til hele transmissions- og broadcastnetværk.

Afhængig af kundernes nuværende løsning, samt de lokale forudsætninger, kan vi tilbyde en bred vifte af transmissioner, lige fra fiber til radiokæde-links. Vi har egen landsdækkende serviceorganisation og vi overvåger alle installationer i vores døgnbemandede NOC (Network Operation Center) hvilket giver os mulighed for at tage det fulde ansvar for installation, drift og vedligeholdelse.

Gennem professionel rådgivning, installation og service sikrer vi vores kunder adgang til nyeste teknologier, og vi skaber hermed det bedste fundament for kompetente helhedsløsninger.

Cibicom A/S
Industriparken 35-37