Nokia leverer missionskritisk netværk til Cibicom i hele Danmark

Nokia leverer missionskritisk netværk til Cibicom i hele Danmark

Espoo, Finland - Nokia har i dag annonceret en aftale med den danske operatør og internetudbyder (ISP) Cibicom om at implementere et nyt 450 MHz LTE-netværk (4G). Projektet skal sikre, at centrale missionskritiske tjenesteydelser i hele landet har adgang til særligt pålidelige og sikre forbindelser.
Aftalen betyder, at Cibicoms eksisterende LTE-radionetværk udskiftes, og overføres til en ny struktur, der vil muliggøre fuld 4G-datadækning i hele Danmark samt M2M-forbindelser. På baggrund af virksomhedens 450 MHz licens, der blev erhvervet i juni, vil projektet ikke blot gøre det muligt for Cibicom at forbedre sit M2M-tilbud til forsyningsselskaber, men også sikre, at tjenesteudbyderen er i en stærk position til at tilpasse sig skiftende kundekrav og tilbyde nye muligheder og understøtte apps omkring 5G 3,5 Ghz.

Denne implementering vil forbedre Cibicoms status som førende leverandør af forretningskritisk M2M-infrastruktur inden for bl.a. affald, vand, energi og transport. Intelligente net og fjernstyrede tankstationer er blot nogle af de områder, hvor der vil være behov for disse systemer, og desuden åbne nye muligheder for beredskabstjenester som politi og ambulance.

I øjeblikket dækker Cibicoms LTE-netværk 98 procent af Danmark, og aftalen vil fastholde dette dækningsniveau og skabe bedre forbindelsesmuligheder for virksomheder.
Mette Slesvig, COO Operations hos Cibicom, siger: "Vores beslutning om at vælge Nokia var ikke kun baseret på deres radioteknologi, men også på deres evne til at levere en service, der er pålidelig, robust og sikker. Efterhånden som Managed Services bliver vigtigere for vores kritiske erhvervskunder, har vi brug for en partner, der ikke blot kan levere den nødvendige netværkskvalitet og service for LTE-M-kommunikation, men også kunne tilpasse sig vores kunders behov for yderligere kapacitet."
Lise Karstensen, leder af Nordics hos Nokia, sagde: "Radionetværk, der leverer tjenesteydelser inden for affald, vand, energi og transport, skal ikke kun have et solidt grundlag og været bygget til at holde, men også prioritere sikkerhed, kvalitet og pålidelighed. Desuden er disse sektorer også vidne til et stigende behov for M2M-drevne fjernovervågnings- og administrationsløsninger med øget fokus på netværks- og servicekvalitet samt oppetid. Denne teknologiopgradering vil gøre Cibicoms LTE-netværk klar til den nuværende og fremtidige efterspørgsel."

Medieforespørgsler:
Nokia Kommunikation Tlf.: +358 10 448 4900 E-mail: press.services@nokia.com
Cibicom A/S, Mette Slesvig, COO Operations, Tlf.: +45 22 60 16 91, E-mail: mesl@cibicom.dk

Cibicom A/S er den førende operatør af terrestriske broadcast og LoRaWAN baserede Internet of Things (IoT) netværk i Danmark og er desuden egen ISP’er. Cibicom A/S ejer og driver en række op til 300 mter høje sendemaster i hele Danmark, som bl.a. benyttes ved distributionen af tv og radio (AM/FM/DAB) samt det nationale IoT-netværk. Selskabet ejer og driver desuden et nationalt fiberoptisk netværk (3500 km), der har forbindelse til alle sendemaster samt til de fleste væsentlige knudepunkter, programproducenter og broadcastere i Danmark.
Cibicom ejer og driver også en række Tier3-datacentre i Danmark, samt et 450Mhz LTE mobilnet, som bl.a. benyttes til Mashine-to-Mashine kommunikation og til kommunikation til yderområder.

Cibicoms infrastruktur understøtter ud over klassisk tv- og radio distribution, også tekniske leverancer af IoT- og mobilinfrastruktur og forskellige former for radiokommunikation (beredskab/kystradio), Datacenter Colocation og IP-transmission for erhvervsvirksomheder.
Cibicom A/S designer, installerer og driver de tekniske løsninger, har egen landsdækkende serviceorganisation og overvåger alle installationer i en døgnbemandet NOC (Network Operation Center).

Cibicom Services A/S tilbyder masteløsninger til blandt andet telecomoperatører.

Cibicom koncernen i Danmark har mere end 130 medarbejdere og omsætter årligt for cirka 350 millioner kroner.

Cibicom tilbyder IoT, IP- og radio/tv broadcast infrastruktur og datacentre, samt masteløsninge til mobiloperatører.

Cibicom projekterer, etablerer, driver og yder service på driftsikre, landsdækkende infrastrukturer og løsninger. Cibicom disponerer over landets mest attraktive mastepositioner og fremfører radio, tv, IoT og data til hver en krog af landet.

Med et landsdækkende backbone og accessnetværk, der er designet til høj tilgængelighed og redundant fremføring, tilbyder vi løsninger, der spænder fra enkelte forbindelser til hele transmissions- og broadcastnetværk.

Afhængig af kundernes nuværende løsning, samt de lokale forudsætninger, kan vi tilbyde en bred vifte af transmissioner, lige fra fiber til radiokæde-links. Vi har egen landsdækkende serviceorganisation og vi overvåger alle installationer i vores døgnbemandede NOC (Network Operation Center) hvilket giver os mulighed for at tage det fulde ansvar for installation, drift og vedligeholdelse.

Gennem professionel rådgivning, installation og service sikrer vi vores kunder adgang til nyeste teknologier, og vi skaber hermed det bedste fundament for kompetente helhedsløsninger.

Cibicom A/S
Industriparken 35-37