Gør cyklen forårsklar hos Statoil

Cykeltrænerens gode råd om vedligehold af cyklen
Cykeltræner Jesper Kristensen fra en af Danmarks ældste og mest traditionsrige cykelklubber, Lyngby Cycle Club, giver disse råd:

– Det er vigtigt at holde cyklen i god stand – både af økonomiske og af sikkerhedsmæssige årsager. Det behøver ikke at være nogen videnskab at vedligeholde sin cykel. Med en klud, lidt vand og en flaske olie kommer du langt, når cyklen skal gøres forårsklar.

I løbet af vinteren sørger Jesper Kristensen selv for jævnligt at vaske salt og vejsnavs væk, og ved den store forårsrengøring bliver alle bevægelige dele vasket og tørret med en klud og derefter givet cykel-/kædeolie. Til sidst tørres den overskydende olie af med en klud.

Generelt er det vigtigt at holde ordentligt rent omkring gearskifte og kæde. Hvis cyklen har indvendige gear, skal man bruge en børste med sæbevand, hvorimod cykler med udvendige gear godt kan klare at blive spulet med en vandslange. Her kan man lige bruge trykluftspumpen til at puste det værste vand væk fra gear og cykelkæde. Endelig er det en god idé også at tjekke bremserne.

Jesper Kristensen og hans cykel er glade for cykelplejepladsen: – Vi er meget flittige brugere af disse cykelplejepladser, når vi er på træningsture, fordi der er alt, hvad vi skal bruge for at gøre cyklen ren … og arbejdsforholdene er i orden med god belysning og så kan cyklen komme op i en god arbejdshøjde.

Populær blandt cyklister
I efteråret 2011 åbnede de fem første cykelplejepladser på Statoil stationer, og da de blev godt modtaget af cyklisterne, blev det besluttet i foråret 2012 at indrette andre 20 pladser. Cyklisterne blev inviteret til at være med at bestemme, hvor de nye pladser skulle ligge ved at stemme på Statoils hjemmeside.

I dag ligger der cykelplejepladser på Statoil stationer i Birkerød, Dalum Odense SV, Frederiksberg, Gentofte, Gjesing Esbjerg, Hjallese Odense S, Holstebro, Hundige, Hørsholm, Klampenborg, Kgs. Lyngby, Kolding, København NV, København S, København SV, København Ø, Rungsted, Rønne, Silkeborg, Slagelse, Valby, Virum og Århus.

Cykelplejepladserne bruges flittigt, både af folk, der skal til og fra arbejde eller skole, men også af mange cykelmotionister og mountainbikere.

Fakta om cykelplejepladsen

• Gratis at bruge
  • Der er trykluftspumpe til både almindelig ventil og racerventil
  • Der er vaskebalje og børste samt adgang til vand