Circle K vinder udbud af lynladestandere

Vejdirektoratet har netop afgjort et udbud af lynladestandere på rastepladserne ved Tappernøje V og Tappernøje Ø på motorvej E47. Vinderen blev Circle K, som opstiller seks lynladestandere med i alt 12 ladepladser på hver rasteplads, dvs. i alt 24 nye ladepladser. Det gør det nemmere at få opladet bilen på strækningen mellem København og Lolland-Falster og bidrager samtidig til den grønne omstilling. Planen er, at ladestanderne skal være klar til drift i december 2022.

De kommende år gennemfører Vejdirektoratet en stribe udbud af ladepladser langs det danske motorvejsnet. Det skal give trafikanterne flere og bedre muligheder for at få opladet el- og hybridbiler og er dermed et vigtigt bidrag til den grønne omstilling af transport og infrastruktur i Danmark. Første udbud er netop afgjort, og det bliver Circle K, som skal etablere og drive de 24 ladepladser ved Tappernøje V og Ø på E47 mellem Køge og Vordingborg.

”Vi er allerede den førende brændstofkæde på lynladestandere, og den position vil vi udbygge over de næste år. At vinde udbuddet er et vigtigt skridt i også at udbygge vores infrastruktur uden for byerne, så det bliver lettere for trafikanter med elbiler at bevæge sig rundt i Danmark,” siger Sisse Follmann, der er produktchef for El og Brændstof hos Circle K.

Allerede lynladestandere på 22 Circle K-stationer – og flere på vej
I dag er der lynladestandere på 22 Circle K-stationer, og i løbet af det næste år vil antallet vokse til 56 stationer med næsten 200 ladepladser i alt. Sisse Follmann fortæller:

”Vi vil være danskernes førende leverandør af brændstof både nu og i fremtiden. Det gælder også el, og vi ser et kæmpe potentiale i at sikre grøn infrastruktur til danskerne. Vores ambition er, at vores kunder skal kunne ’tanke’ el på samme måde, som de i dag tanker benzin eller diesel.”

Frem mod 2030 vil der blive opført i alt 1.300 lynladestandere på de mere end 225 danske Circle K-tankstationer.

Her er en oversigt over lynladere hos Circle K, og hvor der er planer om nye ladestandere.

Hurtig opladning uden binding
Alle ladestandere hos Circle K har en kraftfuld effekt på 150kW pr. ladeplads. Det er mellem 7 og 13 gange så høj effekt som de såkaldte fortovsladere, der typisk har en effekt på mellem 11 og 22 kW.

”Vi vil gerne hjælpe vores kunder til at komme hurtigt videre og har derfor fokus på lynladestandere. Samtidig er det med til at fremtidssikre vores net af ladepladser til kommende generationer af elbiler. Endelig hjælper det den grønne omstilling på vej, når vi giver trafikanterne flere og bedre muligheder for at lade bilen op,” siger Sisse Follmann.

Trafikanterne betaler kun for den el, de tanker – der er ingen krav om at binde sig til et dyrt abonnement. I dag foregår betalingen med betalingskort ved standeren, men i løbet af 2022 introducerer Circle K en betalingsapp.

Fakta: 1 mia. kroner til lynladestandere

• Frem mod 2030 investerer Circle K 1 mia. kroner i etablering af lynladestandere i Danmark. Dertil kommer investeringer i digitale løsninger som fx en betalingsapp.
  • Hver lynladestader hos Circle K har en effekt på 300kW fordelt med 150kW til to ladepladser pr. stander.
  • I dag findes der lynladestandere på 22 Circle K-stationer. Det tal stiger til 56 stationer med næsten 200 lynladestandere i midten af 2023.
  • I 2030 vil der være 1.300 lynladestandere på Circle K’s 225 danske stationer.

Læs mere her.

• Biltrafik

• el
  • brændstof

Circle K er én de førende convenience-, energi- og brændstofleverandører i Danmark, og alene herhjemme har vi mere end 225 butikker og stationer samt mere end 150 Ingo-stationer.

I alt har vi cirka 2.300 full-service stationer i Europa, og på tværs af landene arbejder mere end 18.500 Circle K-medarbejdere.

Internationalt har Circle K-koncernen et bredt netværk af stationer i bl.a. Skandinavien, Polen, De Baltiske Lande, Irland, Canada og Nordamerika.