Statoil sætter fuldkorn på menuen

Groft brød kan sagtens være velsmagende. Det kan man forvisse sig om hos Statoil, der nu sætter fuldkorn på menuen på 180 stationer. De nye fuldkornsbrød er selskabets seneste skridt mod flere sunde alternativer til de mange danskere, der spiser og handler på farten.

Kun en ud af 10 voksne danskere spiser de anbefalede 75 g fuldkorn om dagen. Den manglende lyst til at sætte tænderne i en fuldkornsbolle hænger ofte sammen med myter omkring smagen. Det gør Statoil nu noget ved. 180 stationer landet over udvider deres sortiment af boller og hele brød med velsmagende fuldkornsvarianter, som kan overbevise selv de mest kræsne ganer.

Det grove og sunde vil fremadrettet fylde endnu mere i Statoils sortiment. Derfor er selskabet også indgået i Fuldkornspartnerskabet, som er et samarbejde mellem myndighederne, sundhedsorganisationer og detailhandlen. Formålet med partnerskabet er at øge tilgængeligheden af fuldkornsprodukter, så forbrugerne uden hindringer kan træffe det sunde valg.

– Det er flere gange dokumenteret, at brød med hele korn forebygger overvægt og reducerer risikoen for flere livstruende sygdomme. Men statistikkerne taler for døve ører, hvis man ikke kan købe fuldkornsbrød, der hvor man handler. Statoil er en af landets største bagere, og vi vil gerne hjælpe vores kunder med at træffe det sunde valg. Vores plan er løbende at udvide sortimentet med mere fuldkorn, siger Category Manager Karin Danielsen fra Statoil, som dog understreger, at efterspurgte korn-fri klassikere som fx håndværkere ikke fjernes fra sortimentet. Der skal være noget for enhver smag.

Statoil har nøje udvalgt de nye fuldkornsboller og -brød blandt de leverandører, som fast leverer brød til selskabets stationer. Velsmagen var omdrejningspunktet i udvælgelsesprocessen, for Statoil vil gerne være med til at punktere myten om, at fuldkornsbrød er tungt og ikke smager godt.

– Vi produktudvikler løbende på vores sortiment, som bevæger sig mere og mere i den sunde og grovere retning. Vi skal ikke diktere, hvad vores kunder spiser, men vi tror på, at vi kan være med til at øge appetitten på det sunde fuldkorn ved at fokusere på velsmagende brød, siger Karin Danielsen.

Statoils fuldkornssortiment mærkes med Fuldkornspartnerskabets letgenkendelige orange logo, så brødene træder tydeligt frem i montren. Det er nemlig ikke alle fuldkornsbrød, der er tunge af kerner. Mange af dem ligner til forveksling de almindelige brødtyper. Eksempler på fuldkornsbrød er økologisk kernefranskbrød, nordisk fuldkornsbrød, fuldkornshvedebrød, flerkornsbrød og klosterbrød.

Myter om fuldkorn
Et fuldkornsbrød består ikke nødvendigvis af 100 pct. hårde kerner, som kan være svære at tygge. Fuldkorn betyder, at man bruger hele kornet – også skaldelene og kimen, hvor mange af vitaminerne, mineralerne og fibrene findes. De populære solsikke- og græskarkerner er dog fx ikke fuldkorn. Men fuldkorn kan sagtens være malet til mel, så der ikke er hele kerner i brødet.

• fuldkorn
  • bake-off
  • brød
  • rugbrød

Statoil er en førende leverandør af olieprodukter og leverer i dag en femtedel af Danmarks samlede olieforbrug til opvarmning og transport. Selskabet driver over 230 bemandede benzinstationer i Danmark foruden omkring 60 automatanlæg under varemærket 1-2-3.
Statoil i Danmark indgår i Statoil Fuel & Retail koncernen, der har hovedkontor i Oslo og er en førende leverandør af brændstof til transport med over 100 års virke i detailhandelsbranchen.
Statoil Fuel & Retail har et udstrakt netværk af stationer i Skandinavien, Polen, de baltiske lande og Rusland med 2.300 stationer, dels full-service stationer (bemandede stationer med brændstof og butik) og dels ubemandede automatanlæg. Over 17.000 ansatte arbejder på stationerne i Europa, og omkring 2.000 personer er beskæftiget på koncernens og de enkelte landes hovedkontorer og terminaler. Statoil Fuel & Retails øvrige produkter omfatter olie, diesel og fuel til opvarmning og industri, flybrændstoffer, smøremidler og kemikalier. I Europa driver Statoil Fuel & Retail 12 olieterminaler, 50 depoter og cirka 400 tankbiler i otte lande; leverer flybrændstof i 85 lufthavne i ti lande og producerer 750 forskellige smøreolieprodukter, der sælges i 20 lande. Se også www.statoilfuelretail.com