CISU er med i kampen for det civile råderum

Den 4. og 5. marts holder Globalt Fokus sammen med CISU og en række andre aktører en international konference med titlen 'Claiming Civic Space Together'.

Her skal civilsamfundsorganisationer mødes og diskutere, hvordan man kan arbejde for at bekæmpe det indskrænkede civile råderum.

Rådgiver Anders Reimers Larsen deltager på CISUs vegne ved konferencen.
Han mener det er vigtigt at CISU er repræsenteret fordi, CISUs medlemsorganisationer arbejder med en mangfoldig gruppe af mennesker verden over, som i høj grad bliver påvirket af, at det civile råderum bliver indskrænket.

På verdensplan lever 2 milliarder mennesker i lukkede samfund, hvor der ikke, eller i meget lav grad, findes demokratiske frihedsrettigheder. Kun 280 millioner mennesker lever i såkaldte åbne samfund. Det viser en undersøgelse fra Civicus Monitor, der overvåger frihedsrettigheder på verdensplan.

- De senere år har der været en øget politisk indblanding og knægtelse af folks og organisationers rettigheder og muligheder for at blande sig demokratisk, frit og åbent. Det rum skal tilbageerobres, så alle mennesker kan føle og sige åbent, at de rent faktisk er født lige, fortæller Anders Reimers Larsen.

- Så jeg ser frem til forhåbentlig også at se en række CISU-medlemsorganisationer som også deltager, afslutter han.

Tilmelding til konferencen findes her.