Økosamfund modtog CISUs Initiativpris på årets generalforsamling

Økosamfund modtog CISUs Initiativpris på årets generalforsamling

På CISUs generalforsamling lørdag 22. april blev der både valgt nye ansigter til bestyrelsen og uddelt den traditionsrige initiativ pris.

Der var valg om fire pladser til bestyrelsen, og Najiba Akbari fra Afghan Daanish Foundation fik flest stemmer og derfor nyvalgt til bestyrelsen. Torsten Malmdorf, Seniorer uden Grænser, Helle Vallø, Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder og Tobias Simonsen, KFUM-Spejderne, blev alle genvalgt. Nye suppleanter er Jesper Alstrøm, SDG World, Peder Thorning, Dansk Folkehjælp og Aligo Francis, Naest Ved Afrika.

Foruden de nyvalgte sidder Signe Bøgelund Vahlun, Andrew Julius Bende, Civil Connections Community Foundation, og Camilla Legendre, 100 pct. for børnene, i bestyrelsen.

Ukrainsk initiativ

CISUs initiativpris gives til en organisation, som gør noget helt særligt i Danmark for at skabe opmærksomhed om udviklingsarbejde. Med prisen medfølger en statuette af Jens Galschiøt og 25.000 kroner.

Årets modtager, Landsforeningen af Økosamfund i Danmark, har siden første dag af krigen i Ukraine støttet Global Ecovillage Network (GEN) Ukraine med initiativet ’The Green Road’, som er økosamfund i hele Europa, der står sammen om at tage imod fordrevne ukrainere. Prisen er en anerkendelse af LØS og alle de involverede økosamfund i Danmark og deres stærke engagement i at hjælpe fordrevne ukrainere. Det er et eksempel på, hvordan lokalsamfund kan træde i karakter og bidrage til løsninger på globale udfordringer.

Næstforperson Camilla Nielsen-Englyst modtog prisen på vegne af LØS.

- Det er en stor anerkendelse for det på en gang professionelle og folkelige nødhjælpsarbejde, vi i LØS urimeligt hurtigt måtte stable på benene. Der kom hjælp alle vegne fra, til vores sag, siger hun.

Hjælpen tog mange former.

- Chauffører, folk med biler, nogle med 1000 menstruationskopper, andre med træjulegaver til børnene eller to paller med plantemælk og kikærter, trøstemus fra hæklerne, vandpumper fra nogle, der ved noget om den slags. Og Bevar Ukraine gav os plads i deres lastbiler til Ukraine, fortæller hun.

Anton Zabolotnyi og Olisia Panchenko var med til at modtage prisen.

Læs mere om generalforsamlingen og om prismodtagerne på cisu.dk/status23