Sidste faste ansøgningsrunde i Engagementspuljen er afgjort

Sidste faste ansøgningsrunde i Engagementspuljen er afgjort

Igen var der mange støtteværdige afslag til Engagementspuljen. CISU opfordrer til, at ansøgerne overvejer, om det giver mening for dem at søge indsatser under 100.000 kroner i stedet.

Anden og sidste runde for ansøgninger over 100.000 kroner i Engagementspuljen blev afgjort af bevillingssystemet sidst i november, og alle ansøgere har nu fået svar.

Ved ansøgningsfristen den 23. september havde CISU modtaget 47 ansøgninger på cirka 44 millioner kroner.

Der blev bevilliget 8 millioner til 8 engagementsindsatser, mens 17 indsatser til 18 millioner blev vurderet støtteværdige men fik afslag på grund af for få midler.

Rådgiver på Engagementspuljen, Maria Haahr, fortæller, at der var mange spændende tendenser i ansøgningerne. Det er blandt andet en tydelig tendens, at organisationerne har indgået mange nye partnerskaber i Danmark.

- Særligt interessant er det, at der er så mange uddannelsesinstitutioner imellem parterne, som for eksempel FGU, VUC, DTU og SDU, som ikke traditionelt set er førstevalget for udviklingsorganisationer som efterskoler og gymnasier er det. Og så at der er flere eksempler på myndighedssamarbejde, siger hun.

Næsten alle ansøgere samarbejder med andre, også selvom det ikke er et krav i forhold til det beløb, de har søgt. Desuden var der både nye ansøgere og genansøgninger fra første runde blandt bevillingerne.

Læs mere om de bevilligede projekter her.

Søg indsatser op til 100.000
På de to faste ansøgningsrunder til Engagementspuljen for ansøgninger fra 100.000 kroner og op til 1.500.000 million har der været i alt 28 støtteværdige afslag for 29 millioner kroner.

Det ærgrer rådgiver Maria Haahr, at så mange spændende og vigtige engagementsindsatser ikke har fået bevillinger til støtteværdige indsatser, der kunne have engageret endnu flere danskere.

- Den store interesse for puljen viser, at Engagementspuljen har ramt et stort behov i civilsamfundet. Samtidig er det virkelig ærgerligt, at organisationerne har lagt så meget arbejde og engagement i vigtige indsatser, der ikke bliver til noget, siger hun.

Heldigvis er Engagementspuljen ikke helt tom. Det er stadig muligt at søge engagementsindsatser op til 100.000 kroner. Der er løbende ansøgningsfrist til de mindre engagementsindsatser frem til 1. marts med forbehold for, at puljen kan løbe tør for midler inden da.

- Derfor håber vi og vil stærkt opfordre til, at alle der har fået støtteværdige afslag på ansøgninger i Engagementspuljen overvejer, om de kan gennemføre noget af indsatsen med en mindre bevilling, siger Maria Haahr.

Alle andre med gode idéer til engagementsprojekter er selvfølgelig også meget velkomne som ansøgere til projekter under 100.000 kr.