Udviklingsministeren fik ukrainske fredsduer

Torsdag 17. august besøgte minister for udvikling og global klimapolitik Dan Jørgensen (A) CISUs sekretariat.

Udover et møde med CISUs formand Torsten Malmdorf og CISUs ledelse og rådgivere fik ministeren en introduktion til CISUs medlemsorganisationers arbejde.

Camilla Nielsen-Englyst og Iryna Kazakova fra Landsforeningen for Økosamfund fortalte om de stærke partnerskaber mellem økosamfundene. Det har givet mulighed for at huse internt fordrevne i Ukraine. De har fortsat fokus på økologi, men har også arbejdet med humanitære indsatser efter Ruslands invasion. De to indsatser understøtter hinanden forklarede Iryna Kazakova, mens hun overrakte ministeren to ukrainske fredsduer. I øko-landsbyerne bliver internt fordrevne ukrainere engageret i arbejdet og det gavner også deres mentale helbred.

Det var noget, Dan Jørgensen kan genkende. Ukraine var netop det første land, han besøgte som minister.

- Ukraine er et land med en befolkning, der har en enorm forsvarsvilje og er ekstremt engagerede i at hjælpe hinanden. Det handler ikke blot om at overleve og genopbygge, men også at arbejde for at livet fortsætter på trods af krigen, lød det.

Derefter fortalte Thomas Lemberg fra Dansk Ornitologisk Forening (DOF) om deres arbejde. DOF har en såkaldt programaftale med fokus på at finde naturbaserede løsninger for lokal befolkning i Kenya, Uganda og Nepal. DOF er også bevillingshaver i den nye støtte til klimatilpasning, CCAM, hvilket har givet mulighed for at arbejde med klimatilpasning i den tørre del af Kenya

Som ornitolog skal man indimellem kigge meget langt efter fuglene i bevillingerne, men det giver god mening, sagde Thomas Lemberg. - Gennem vores arbejde styrker vi blandt andet skovene og derigennem både klima, lokalbefolkning og fuglenes muligheder.

Til sidst forklarede Rasmus Bering og Nina Ottesen fra Dreamtown, hvordan de arbejder med klimatilpasning sammen med udsatte unge i slumområder i Sierra Leone, Uganda, Kenya og Zimbabwe. Nina Ottesen forklarede, at selvom unge i slumområder har meget andet, blandt andet sikkerhed, at tænke på, så er de meget optaget af for eksempel klimaindsatser.

- Unge i slummen er de vildeste forandringsagenter. De er nogle af de mennesker, der er mest udsatte i forhold til klimaforandringer, som de spiller en meget lille rolle i at skabe, fortæller hun

De unge har skabt grønne områder i slumområder, og de breder sig. I Kampala begyndte det med fire områder, og nu er det otte.

Ministerbesøget er en fortsættelse af en tradition med at udviklingsministre besøger CISU og møder en række medlemsorganisationer. Den tradition er sekretariatsleder Jeef Bech glad for.

- Vi kan fortælle meget i rapporter og tal, men det er afgørende også at mødes og have en dialog om arbejdet, som CISUs medlemsorganisationer og deres partnere udfører ude i verden, siger han.

- I CISU er vi glade for at kunne dele at vores medlemmer har potentiale til at kunne løfte endnu mere, og at CISU har en kapacitet, der gør, at vi fleksibelt og hurtigt kan omsætte politiske prioriteringer. Vi tager med os, at ministeren lagde vægt på at CISUs medlemsorganisationer repræsenterer stort dansk engagement og sammen med deres partnere formår at arbejde lokalt på globale udfordringer som for eksempel klimaændringer, nødhjælp og udsatte gruppers rettigheder.