VARTA Silver Dynamic AGM

Pressemeddelelse -

Overlegen teknologi: VARTA® AGM-batterier fra Clarios sikrer optimal køretøjsydeevne for xEV’er

EU’s ambitiøse mål for reduktion af CO2-emissionerne tvinger bilproducenterne til at fremstille nulemissionskøretøjer og køretøjer med reduceret CO2-udslip. Ud over forbrændingsmotorer med brændstofsparende funktioner såsom start-stop-teknologi spiller elmotorer en stadig vigtigere rolle her. Det forestående forbud mod forbrændingsmotorer er en yderligere drivkraft til elektrificeringen. Ifølge planerne må der ikke registreres nye diesel- eller benzinmotorer efter 2035. Eksperter forudsiger derfor, at mere end halvdelen af alle nye registreringer i 2030 vil være xEV’er, altså køretøjer udelukkende med batterienergi, hybridbiler, plugin-hybridbiler og brændselscelledrevne elkøretøjer. VARTA står allerede stærkt i den forbindelse med sin xEV-portefølje af VARTA Silver Dynamic AGM.

12-volts batteri sikrer komfort og sikkerhedsfunktioner

Det skyldes, at xEV’er er udstyret med et 12 volts batteri ud over højspændingsbatteriet. Kombinationen af de to batterier sikrer optimal ydeevne for køretøjerne: Mens højspændingsbatteriet forsyner drivlinjen, tager 12 volts batteriet sig af det indvendige 12 volts elektriske system for at understøtte komfort- og sikkerhedsfunktionerne. Det står for at holde elbilen funktionsduelig, ikke bare under kørslen, men også når køretøjet er parkeret, og højspændingsbatteriet er deaktiveret. For eksempel sikrer 12 volts batteriet, at køretøjet kan låses og oplåses, og at alarmsystemet og opdateringerne fungerer, når køretøjet er parkeret. På vejene sikrer det, at lysene, bremserne og styringen fungerer ordentligt i tilfælde af, at højspændingssystemet pludseligt svigter under brugen, og køretøjet skal stoppes sikkert.

Skabt til krævende køretøjsplatforme og -anvendelser

Den foretrukne teknologi i disse multi-batterisystemer er AGM. VARTA’s AGM-batterier til xEV’er er udviklet af Clarios sammen med førende bilproducenter. Således anvendes VARTA Silver Dynamic AGM til særligt krævende køretøjsplatforme og -anvendelser. Dets egenskaber er ideelle for køretøjer med høje energikrav – fra start-stop til elbiler. Laboratorie- og felttests viser, at det præsterer overlegent på centrale fokusområder for bilproducenter.

AGM står for Absorbent Glass Mat. Den særlige AGM opsuger al syren i batteriet, hvilket giver en høj cyklisk stabilitet. Det gør batteriet i stand til at blive opladet og afladet igen og igen, hvilket holder ydeevnen på et højt niveau. Dermed forhindres kapacitetstab som følge af syrestratificering, og batteriet holder tre gange længere end konventionelle batterier.
”I kraft af sin lange levetid er AGM-batteriet endnu mere omkostningseffektivt end konventionelle batterier,” understreger Dirk Goebbels, Director Product Engineering EMEA hos Clarios, virksomheden bag VARTA-mærket. Det lækagesikre design gør det også muligt at montere AGM-batteriet i områder, hvor et frit ventileret batteri evt. er uegnet, såsom i bagagerummet eller under sæderne.

Deres lave opladningstab i nedetider sikrer stabil funktion, selv med større laster. AGM-batterier fra VARTA har også en langt bedre ladeaccept end konventionelle batterier gennem deres levetid. Det betyder, at batteriet genoplades hurtigere, selv under hyppige korte ture og bykørsel. Desuden forbliver AGM-batteriets ydeevne stabilt gennem levetiden. Det forstærkede polypropylenhus og stærke forbindelser testet på barske veje sikrer også en fremragende vibrationsmodstand.

Førende leverandør for alle store køretøjsproducenter

Clarios er verdens førende producent af 12 volts bilbatterier og den førende leverandør for alle store bilproducenter såsom BMW, Mercedes-Benz og Volkswagen. Det betyder, at seks ud af ti nyproducerede biler i Europa er udstyret med et batteri fra Clarios.

Hele VARTA’s xEV-portefølje dækker allerede mere end 90 procent af bilerne i Europa, der hører under xEV-segmentet. Det består af avancerede lavspændingsbatterier, der er perfekt designet til at ledsage højspændingsbatterierne i fuld hybrid-, plug-in-hybrid- og batteri-elbiler. Sortimentet er udformet, så det lever op til kundernes behov frem til 2025 og derudover, og det vil blive udbygget afhængigt af markedets behov og udvikling.

AGM-batterier til xEV’er kan udskiftes på uafhængige værksteder – på tilsvarende måde som for biler med interne forbrændingsmotorer.
”VARTA-partnerværkstederne garanterer deres kunder en tilsvarende udskiftning af det originale producentbatteri – selv for xEV’er,” lover Dirk Goebbels.

Clarios er globalt førende inden for avancerede teknologier til lavspændingsbatterier til mobilitet. Vi sætter strøm til fremskridtet gennem stadig smartere løsninger til stort set alle slags køretøjer. Med 16.000 medarbejdere i over 140 lande tilfører vi en dyb ekspertise til vores eftermarkeds- og OEM-partnere samt pålidelighed, sikkerhed og komfort i hverdagen. Vi er vores ansvar over for planeten bevidst med skarpe bæredygtighedsmål – vi udvikler optimale praksisser på området og advokerer for dem i hele vores branche. Vi genvinder og genbruger op til 99 % af vores batterimaterialer. Clarios er en Brookfield-porteføljevirksomhed.

René Mejer Andersen

Pressekontakt Sales Manager Denmark +45 26799600

Relateret materiale

Clarios er førende i verden inden for avancerede lavspændingsbatterier til transport.

Clarios er verdensførende inden for avancerede lavspændingsbatteriteknologier til mobilitet. Vi driver fremgang gennem stadigt smartere løsninger til stort set alle typer af køretøjer. Med 16.000 ansatte i over 100 lande bringer vi gennemgående ekspertise til vores Aftermarket- og OEM-partnere og pålidelighed, sikkerhed og komfort til hverdagen. Vi tjener planeten med et stringent ESG-fokus – fremmer den førende bæredygtighedspraksis og er fortaler for dem i vores branche. Clarios er forpligtet til bæredygtighed og operationel fortræffelighed. Vi arbejder for at sikre, at op til 99 % af batterimaterialerne genvindes, genbruges og genanvendes. Clarios er et Brookfield-porteføljeselskab.

VARTA®-batterier er drivkraften bag innovationer som start-stop-motorer. På pålidelig vis vil de genstarte en køretøjs motor igen og igen, og effektivt hjælpe med at maksimere køretøjets ydeevne. VARTA-mærket har en historie, der går mere end 125 år tilbage. VARTA-batterier er fabriksmonteret af store bilproducenter og betroet af chauffører over hele verden.