Dette simple trick kan gøre dine julegaver billigere

Vil du slippe lidt billigere, når du handler julegaver på nettet? Så skal du bruge dette simple trick.

Hvert år køber danskerne på julegaver på nettet for millioner og atter millioner af kroner, men nogle af dem kunne faktisk være købt lidt billigere. Mange nordiske og internationale webshops gør det muligt for de besøgende at skifte mellem flere valutakurser. Det betyder som regel, at prisen på varerne bliver trukket fra kundens betalingskort i den valgte valuta - og dermed kan man som dansker slippe billigere ved eksempelvis at handle i svenske kroner.

Udover webbutikker er kan især digitale produkter som computerspil og antivirusprogrammer blive billigere af valutaskiftet Det gælder blandt andet på den populære webbutik Asos.com og abonnementer på Norton Antivirus.

Denne jakke koster 678 danske kroner, men kun 880 svenske kroner. Det svarer til 645 danske kroner.

Et års licens til Norton Security Premium koster henholdsvis 599 danske og 669 svenske kroner. Det giver en besparelse på 109 kroner.

Det samme gælder hos nogle flyselskaber og sammenligningstjenester, der finder billige hotelværelser.

Nogle steder skifter man land, andre steder skifter man valuta. Som regel finder man muligheden øverst eller nederst på webshoppen.

Besparelsen afhænger af, hvilken valuta man vælger, og hvilken kurs man får i sin bank, når beløbet skal omregnes.

Hvis man bruger en VPN-forbindelse, er der endnu bedre muligheder for at spare penge på julegaveindkøbene, forklarer Simon Thomassen fra Valutaomregner.dk

- Julegaveindkøbene kan blive billigere af at skifte valuta fra danske kroner til en anden valuta. Men vil man have det fulde udbytte, kan det betale sig at bruge en VPN-forbindelse. Den koster omkring 20 danske kroner om måneden, og vil automatisk få det til at se ud som om, man sidder i et andet land. Forbinder man til en server i Sverige, vil man derfor se webbutikkernes priser i svenske kroner; også på mange af de webshops, hvor man ikke manuelt kan skifte valutakursen, siger han.

Han anbefaler CyberGhost VPN

Tal fra Nets viser, at danskerne svingede Dankortet for i alt 36,6 milliarder kroner i december 2017.

• Privatøkonomi

Hver måned bliver Comprisos platforme brugt af mere end 500.000 forbrugere i Skandinavien og Tyskland. I Danmark står vi bl.a. bag Mobilabonnement.dkBredbånd.dk og Valutaomregner.dk