GPS Tracking

Når en GPS har den funktion kaldes den en GPS-tracker og fungerer som en form for tyveriforsikring. GPS-sporing kan dog også bruges til at øge effektiviteten i din virksomhed, hvis du for eksempel har mange firmabiler eller lastvogne at koordinere i dagligdagen.

Tyverisikring med GPS-tracker

Hvis du har dyre ting såsom lastbiler, traktorer, udlejningsbiler eller lignende, kan du anvende en GPS-tracker til både overvågning og sporing af bilerne eller andre genstande, som du nødig vil lade ude af syne. GPS-trackeren kan sende dig en alarm via SMS, hvis bilen eller genstanden bevæger sig væk. På den måde bliver GPS-trackeren en form for tyverisikring, der gør det muligt at finde eksempelvis køretøjet igen. Det vil også hjælpe politiet i deres arbejde med at lokalisere den stjålne bil eller genstand. Til tider er det ligefrem et krav fra forsikringsselskabernes side, at biler i de højeste prisklasser er udstyret med en sådan tracker.

Smart til erhverv og GPS flådestyring

Hvis du er i transport- eller håndværkerbranchen og har firmabiler, der køres af dine medarbejdere, kan du via en GPS-tracker følge med i, hvor de er lige nu, hvor de har været henne gennem dagen, hvor længe de har holdt hos en kunde, hvor hurtigt de kører og om dine medarbejdere bruger firmabilen udenfor arbejdstid. Naturligvis kan det bruges til ren overvågning, men det er også en måde, hvorpå du som ejer af måske mange biler hurtigt kan danne dig et overblik over dine ansattes placering eller de såkaldte transportstrømme, som bilernes bevægelse udgør. Det kaldes ”flådestyring” og gør det muligt at koordinere medarbejdernes arbejde og placering hen ad dagen. Det kan gøre jeres fælles arbejdsindsats langt mere effektiv og dermed øge produktiviteten.

Vælg mellem to typer GPS-trackere

Alt efter hvilke behov du har, kan du vælge mellem to typer af GPS-trackere:

• En flytbar GPS-tracker: Denne type tracker er nem at flytte rundt. Det du skal være opmærksom på er, at trackeren ikke er tilsluttet bilens batteri og derfor skal oplades med jævne mellemrum.
  • En fastmonteret GPS-tracker: Denne tracker kan som navnet antyder ikke flyttes rundt efter behov. Til gengæld er den tilsluttet bilens strømforsyning og lades derfor automatisk op under kørslen.

Alternative fordele ved en GPS-tracker

Hvis du vælger at få monteret en GPS-tracker i dine firmabiler, kan du i tillæg få installeret en hastighedsalarm. Det vil have den store fordel, at dine ansatte kan undgå de dyre og ærgerlige fartbøder, som tikker ind, når der er blevet trådt lidt for hårdt på speederen for at nå næste kunde eller møde. GPS-trackeren kan læse hastighedsgrænserne og vil simpelthen afgive en advarselslyd, hvis hastigheden på en vejstrækning overskrides. På den måde er du også fri for at din virksomhed får et dårligt ry, fordi dine ansatte kører alt for stærkt og uansvarligt og dermed udsætter andre trafikanter for fare.

Overvågning og aflytning

Har du behov for at følge ekstra med i, hvad der sker i en af dine biler, kan du også bruge GPS-trackeren til aflytning. Ved at benytte en enkel kommando har du adgang til en skjult overvågning af lyde og samtaler i bilen. Ved en opringning aktiveres en mikrofon, der sidder i trackeren. Der er naturligvis både etiske og moralske overvejelser du skal gøre dig, før du udsætter dine medarbejdere for en aflytning. Det kan få store konsekvenser for det fortsatte samarbejde og tilliden mellem dig og dine medarbejdere kan lide et alvorligt knæk.

• gps tracking
  • flådestyring