Når man taler om facility management-services skal vi som rådgiver og leverandør kunne tilbyde fleksible og skalerbare løsninger til vores kunder. Derfor ser jeg positivt på de åbne systemer fra Nordomatic og Dominus, siger Jørgen Utzon.

Dominus henter købererfaringer direkte ind i bestyrelseslokalet

Brancheindsigt og erfaring fra købersiden skal styrke markedspositionen for Dominus A/S, der er en af landets førende aktører af åbne systemer inden for intelligent bygningsautomatik til lys, køl, varme og ventilation. Virksomheden er netop købt af kapitalfonden Adelis, og i forbindelse med ejerskiftet indtræder adm. direktør Jørgen Utzon fra Coor nu i bestyrelsen.

I det nordiske klima står offentlige og private bygninger for en stor del af energiforbruget. De øgede krav til energioptimering har i de seneste 15-20 år skabt en øget efterspørgsel efter løsninger og virksomheder, der kan bidrage til at reducere energiudgifterne samtidig med at forbedre klima- og miljøregnskaberne.

Det har man blandt andet mærket hos danske Dominus, der er en af Danmarks førende leverandører af åbne og leverandøruafhængige styresystemer for lys, køl, varme og ventilation. Dominus blev grundlagt af Jens Juul i 1997, og familien fortsatte med at lede virksomheden efter salget til energikoncernen Trefor i 2010. Nu har Dominus igen familien Juul i ejerkredsen sammen med kapitalfonden Adelis Equity Partners, der tidligere på året også investerede i den svenske aktør Nordomatic.

Nordisk koncern for smart buildings

Ved handelen er svenske Nordomatic blevet nyt søsterselskab for danske Dominus, og ambitionen er at skabe en nordisk koncern for ”smart buildings”. Grundlaget er nu skabt med en samlet omsætning på tæt ved en halv milliard svenske kroner og en medarbejderstab i de to selskaber på omkring 250 medarbejdere.

Den nye ejerkreds har valgt at tænke utraditionelt. Den har således hentet en erfaren repræsentant fra en af markedets største købere af bygningsautomatik ind i bestyrelsen for både Nordomatic AB og Dominus A/S.

- Dominus har oplevet stærk vækst med positive resultater i samtlige regnskabsår og er i dag den førende leverandør af åbne building management- og CTS-systemer på det danske marked, fortæller Jørgen Utzon, der har dyb brancheindsigt og købererfaring blandt andet fra 15 år som adm. direktør i Coor.

Fleksible og skalérbare løsninger

Coor er en af markedets sværvægtere med interne services som kantinedrift, rengøring, receptionsservice og andre såkaldte soft FM-services. Herudover leveres hard FM-services som håndværksservice, ejendomsvedligeholdelse og energioptimering. Endelig leveres strategisk rådgivning i form af rapporteringer og projektledelse.

- Når man taler om facility management-services er det utrolig vigtigt, at vi som rådgiver og leverandør kan tilbyde fleksible og skalerbare løsninger til vores kunder. Det er svært med de lukkede systemer fra nogle af de største leverandører af intelligent bygningsautomatik. Derfor ser jeg positivt på de åbne systemer, som Nordomatic og Dominus er stærke repræsentanter for, siger Jørgen Utzon.

Stiller høje krav til sig selv

Ved at basere deres virksomheds teknologiske løsninger på de åbne CTS-systemer kan kunderne lettere skifte leverandør, hvis de vil. Dermed har Dominus indbygget et naturligt krav til sig om at levere såvel høj kvalitet som kompetent og god service til kundekredsen, der tæller både offentlige og private bygherrer og aktører som sygehusene, totalentreprenører og store FM-virksomheder.

- Vi har altid haft et tæt forhold til vores kunder, og vi ser frem til at få en af de store aktører på markedet helt tæt ind i det strategiske rum for at bidrage med viden og inspiration til, hvordan vi kan gøre det endnu bedre set med købers øjne, siger adm. direktør Toke Juul fra Dominus A/S, som sammen med sin bror Ketil Juul samt Jørgen Utzon fra Coor og den administrerende direktør for Nordomatic, Olov Schagerlund, udgør den nye bestyrelse.

Toke Juul er klar til at byde flere eksterne bestyrelsesmedlemmer velkomne, hvis de rette kandidater viser sig.

- Det er så let at finde sig selv fantastisk og dygtig, men i et stadig mere konkurrencepræget og krævende marked har man virkelig brug for folk udefra til at udfordre sig på både strategiske og operationelle områder, understreger Toke Juul, som ser frem til samarbejdet med Jørgen Utzon og Olov Schlagerlund.

Adelis er klar til flere opkøb

Hovedaktionæren Adelis Equity Partners ser et stort vækstpotentiale for virksomheder, der arbejder med intelligente styringssystemer til ejendomme.

- Markedet for bygningsautomatik og ”smart buildings” vil vokse i de kommende år, det er vi helt overbeviste om. Og efter de seneste opkøb af svenske Nordomatic og danske Dominus er vi godt tilfredse med efter så kort tid at kunne skabe en koncern, som også i Danmark har potentialet til at blive en af markedets toneangivende spillere, siger Steffen Thomsen fra Adelis Equity Partners.

Adelis blev etableret i 2012 med målet om at blive den førende kapitalfond med fokus på investeringer i mellemstore virksomheder i Norden. Den nuværende fondskapital er på 3,7 mia. SEK.

Adm. direktør Jørgen Utzon, Coor, mail jorgen.utzon@coor.com, mobil 23 63 71 78

Kommunikationschef Louise Blom, Coor, mail: louise.blom@coor.com, mobil 53 36 58 38

Adm. direktør Toke Juul, Dominus A/S, mail tj@dominus.dk, mobil +45 53 74 04 05

Steffen Thomsen, Adelis Equity Partners, +45 40 28 34 09, steffen.thomsen@adelisequity.com

Adm. direktør Olov Schagerlund, Nordomatic, +46 708 184 184, olov.schagerlund@nordomatic.se

Coor er en ledende nordisk facility management-leverandør, både inden for integrerede og komplekse serviceløsninger (IFM) og single services. Coor tilbyder serviceydelser inden for interne services (soft FM), ejendomsservice (hard FM) og strategisk rådgivning i form af innovation og udvikling af kundernes servicevirksomhed. Ved at udføre, lede, udvikle og effektivisere kundernes servicevirksomheder, understøtter Coor kundernes kerneforretning samt skaber merværdi over tid. Vi kalder det smart service – SERVICE med IQ.

I Danmark servicerer Coor dagligt over 20.000 servicebrugere på mere end 300 adresser. Der er 6.300 medarbejdere ansat, primært i Danmark, Sverige, Norge og Finland og årsomsætningen lød på 6,08 mia. DKK pr. 30.6.16. Coor er børsnoteret på Nasdaq Stockholm. Læs mere på coor.dk.