Den standardiserede skibscontainer er en global succeshistorie.

Fra vand til land

Der er gået 50 år, siden skibscontainerne første gang nåede Tysklands kyster. Logistikbranchen blev imponeret af denne innovation, der ville få en enorm betydning. Thomas Simon så de standardiserede kasser af stål og fik en banebrydende idé.

I Tyskland ankom containeren med skibet “MS Fairland”, der anløb i Bremen den 5. maj 1966 – 10 år efter dette nye stålhylster havde haft sin spæde begyndelse i USA. Ombord på skibet var 226 containere, en overskuelig last, der sammenlignet med nutidens fragtskibe virker næsten malerisk. I dag må Bremens indbyggere til Bremerhaven eller Hamburg for at se store containerskibe – havne som Bremen er simpelthen ikke gearet til at håndtere nutidens gigantiske skibe.

Havets moderne kæmper

Disse havets moderne titaner kan vokse sig til bjerge, når 19.000 containere stables ombord. Der er allerede blevet lagt ordre på de første fragtskibe, der har en kapacitet på 21.000 TEU (twenty-foot equivalent unit). TEU refererer til containerens størrelse, men kasserne har vokset sig større end det, og nogle er op til 40 fod lange. Selvom containere kan virke ligetil, har de ændret verden og er nu blevet den internationale standard for godstransport. Da de blev indført, betød det, at varerne ikke længere skulle håndteres individuelt. Lastning og losning gik meget hurtigere, for eksempel for produkter som kaffesække, maskindele og jeans. Det påvirkede den globale udvikling af den internationale handel og det globaliserede samfund, som vi kender det i dag. I 1965 håndterede Bremen ni tons stykgods. I 2015 håndterede havnen lidt over 63 millioner tons gods, hvoraf 55 millioner kom i containere.

Dachser transporterer nu hvert år nok standardcontainere rundt i Tyskland til at kunne laste adskillige megaskibe. Dachser Air & Sea Logistics’ globale afdeling for søfragt står for den strategiske udvikling af søfragtsområdet. Enheden koordinerer global supply chain management og samarbejder med rederier, og samtidig sikrer den, at standarderne for bæredygtighed og processer overholdes, og rådgiver og støtter kunder med omfattende havtransport. Et eksempel er den faste forbindelse mellem Ningbo i Kina og Bremerhaven, der går fem gange om ugen. På disse ruter bruger man de 400 meter lange Triple-E-skibe med en kapacitet på 18.000 TEU, der placerer dem i samme klasse som de største skibe i verden.

Med inspiration fra fiskene

For Dachser har begyndelsen af containerens tidsalder i Tyskland en helt særlig betydning, der rækker langt ud over havtransport. Thomas Simon, svigersøn af Thomas Dachser, der stiftede Dachser, tog den maritime kasse af stål og udviklede en firbenet landbaseret løsning, der endte med at revolutionere hele logistikbranchen for vejtransport i de efterfølgende år. Vekselladet – en standardiseret container, der kunne kobles fra et køretøj og flyttes til et andet – blev skabt. Målene på containerne måtte dog lige justeres, fordi skibscontainerne var designet efter amerikanske mål, så de var for korte og smalle til det europæiske pallesystem.

I fællesskab med virksomheden Kögel udviklede Thomas Simon ”eurotaineren” i 1968 og byggede flere prototyper, der kunne bruges til bokslastbiler, fladvogne med laterale presenninger og kølecontainere. I starten af 1970’erne konverterede Dachser hele sin flåde til veksellad inden for en periode på kun tre år. I de efterfølgende år fulgte branchen efter, da det stod klart, at den nye løsning havde mange fordele som for eksempel muligheden for stafettransport.

Det er altså ikke blot livsformer, der kan udvikle sig og kravle ud af vandet op på land. Vekselladet er også resultatet af en tilpasning fra vand til land, da skibscontaineren gennemgik logistikkens evolution. Det gav et frisk pust til logistikbranchen og blev grundlaget for Dachsers rejse fra speditørvirksomhed til den internationale logistikvirksomhed, som vi er i dag.